Hlavní navigace

Čeští foundeři čím dál víc dělají do softwaru, ukázala data Vodafone Nápad roku

23. 8. 2023

Sdílet

Founder Autor: Depositphotos
Za poslední čtyři roky přibylo mezi mladými startupy na české scéně nejvíce zakladatelů ve věkové skupině 30–34 let. V průměru kolem sebe mají tři- až pětičlenné týmy. Dlouhodobě také roste počet softwarových firem, a naopak ubývá těch hardwarových, a čím dál častěji mají kanceláře v Praze. Vyplývá to z dat soutěže Vodafone Nápad roku, která se letos koná již pošestnácté. Je dobré sledovat výsledky, protože mnohé nápady mohou být velkým přínosem i pro společnosti.

Nejstarší tuzemská přehlídka startupů tentokrát přilákala 129 inovativních společností, které mají mezinárodní ambice v oblasti IT, zdravotnictví, financí,  stavebnictví nebo sportu. Finálová dvanáctka se utká o vítězství na slavnostním vyhlášení 19. září.

„V posledních letech sledujeme trend stárnutí českých founderů, bývají to zejména mladí třicátníci. Přihlašují se k nám také s daleko pokročilejšími projekty, které už mají své platící uživatele,“ přibližuje data organizátorka soutěže Mirka Kočíková.

Podle ní české prostředí výrazně ovlivňuje skutečnost, že reálné výsledky u investorů předčí nadějné vyhlídky. „Evropská investorská scéna se vyznačuje tím, že má od startupů jasná očekávání. Daleko více hledí na data, konkrétní výsledky a platící uživatele, stejně tak jako na zkušenosti zakladatelů. Bylo by bláhové tvrdit, že osobnost a vize zakladatelů nehrají žádnou roli, ale oproti Silicon Valley je to opravdu velký rozdíl. Tam jsou foundeři schopni vybrat ohromné částky už jen proto, že mají dobrý nápad,“ komentuje situaci na české scéně Kočíková.

Šance zabodovat

V soutěži se každoročně setkávají stovky nadějných firem. Za posledních šestnáct let jich bylo přes 2200 a celkem díky účasti v soutěži získaly investice ve výši bezmála 400 milionů korun. „Neméně významné jsou však i nefinanční benefity, jako je důvěra potenciálních partnerů a investorů,“ upozorňuje Kočíková. Díky zviditelnění se soutěžícím také daří oslovovat nové zaměstnance, motivovat svůj tým nebo získávat partnery z řad velkých mezinárodních firem.

soutez_casestudy

Každý účastník má přitom šanci dosáhnout na investici až 30 milionů korun a na finanční šeky ve výši 400 tisíc korun. Účast v soutěži slibuje také medializaci a nová obchodní partnerství. Letos všichni finalisté získali také pozvánku na speciální mentoring day. Během něj mohli využít konzultace zdarma od více než 20 odborníků, kteří jim poskytli zpětnou vazbu, pomohli s nastavením strategie dalšího růstu a poradili s výzvami ve vývoji produktu, škálování nebo obchodu.

Vodafone Nápad roku

Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která slouží jako finanční a motivační injekce pro nové projekty mladých a nadějných podnikatelů. Byla založena v roce 2007 a za tu dobu se do ní přihlásilo přes 2253 projektů, které slaví úspěchy na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se může zúčastnit jakákoli firma mladší dvou let a cílem je nejen objevovat další revoluční projekty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, podporovat v jejich rozvoji a těm nejlepším pomoci s uvedením na trh a expanzí prostřednictvím investic a mentoringu. V roce 2022 se soutěže zúčastnilo 142 projektů, mezi něž byly rozděleny finanční a věcné ceny v hodnotě přesahující 6,5 milionu korun. Za celou dobu existence soutěž zprostředkovala investice do startupů ve výši 374 milionů korun.

Byl pro vás článek přínosný?