Hlavní navigace

Čeští majitelé e-shopů expandují do ciziny více než Poláci nebo Maďaři

11. 6. 2019

Sdílet

 Autor: PayU
Češi jsou velmi aktivní, protože expanze na jiné trhy je pro ně často nejlepší cesta, jak růst, říká Barbora Tyllová, country managerka společnosti PayU pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Více než 37 % českých online obchodníků je aktivních minimálně na jednom zahraničním trhu. To je nejvyšší podíl ve střední a východní Evropě. Pouze 7,7 % polských internetových obchodů a 15,5 % maďarských e-shopů prodává své zboží a služby v zahraničí. Průměr v EU je 16,6 %. 


Z čeho tato čísla vychází?
Jsou založena na datech z organizací Eurostat a Statista. Odpovídají také údajům PayU, které poskytuje služby více než 300 000 obchodníků na 18 trzích. Ty se nacházejí ve střední a východní Evropě, Asii, Latinské Americe. Blízkém východě a Africe.


Čím si tak vysoký podíl expandujících českých obchodníků vysvětlujete?
Je za tím velmi vysoká konkurence na relativně malém českém trhu. V České republice je více než 40 000 e-shopů, na 1 000 obyvatel jich připadá nejvíce v celé Evropě. Pokud chtějí obchodníci růst, je pochopitelné, že v této situaci čeští obchodníci nacházejí příležitosti v jiných zemích. Expanze je pro většinu z nich nezbytná.


V kolika zemích působí obchodníci, kteří se rozhodnou jít za hranice?
Většina e-shopů se rozšiřuje nejdříve na Slovensko. To je nejjednodušší. Každý rok však přibývají čeští obchodníci, kteří působí ve více než čtyřech zemích. Některé e-shopy s českými majiteli obchodují již na deseti nebo více trzích. Mají e-shop v několika jazykových mutacích, využívají jednu platební bránu a díky tomu je pro ně expanze velmi snadná.


Jaké jsou další oblíbené trhy?
Patří mezi ně Polsko, Maďarsko nebo Rumunsko. Máme k nim celkově nejblíže, jak geograficky, tak i třeba legislativními podmínkami na trhu. Velmi oblíbené je také například Bulharsko, Chorvatsko nebo Slovinsko. Tyto trhy zažívají velký růst, je tam jednak sílící poptávka a také se tam intenzivně rozvíjí e-commerce trh, není zdaleka ještě tak nasycený jako u nás.

 

Barbora Tyllová, PayUJak obchodníkům v expanzi pomáháte vy?
Nabízíme jim mezinárodní platby pro celý svět na naší platformě PayU Hub. Ta umí spravovat transakce s kartami vydanými v kterékoli zemi a v jakékoliv měně. Zákazníci využívající PayU Hub mohou zároveň snadno realizovat online platby na celém světě prostřednictvím více než 300 lokálních platebních metod jako alternativám ke kartám.

Cloud24


Jak náročná je implementace?
E-shopům k tomu stačí pouze integrovat jediné API. Platby mohou být navíc zpracovávány prostřednictvím místních zúčtovacích center. Mají e-shop v několika jazykových verzích, používají jednu platební bránu a díky tomu je jejich expanze velmi snadná.


Jak se expanze projevuje na objemu přeshraničních plateb?
Roste výrazně rychleji než objem plateb v rámci ČR. Počet mezinárodních transakcí se za celý loňský rok zvedl o 70 %, zatímco celkový počet transakcí českého PayU pouze o 20 %.

Byl pro vás článek přínosný?