Hlavní navigace

Čeští majitelé e-shopů expandují do ciziny více než Poláci nebo Maďaři

11. 6. 2019

Sdílet

 Autor: PayU
Češi jsou velmi aktivní, protože expanze na jiné trhy je pro ně často nejlepší cesta, jak růst, říká Barbora Tyllová, country managerka společnosti PayU pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Více než 37 % českých online obchodníků je aktivních minimálně na jednom zahraničním trhu. To je nejvyšší podíl ve střední a východní Evropě. Pouze 7,7 % polských internetových obchodů a 15,5 % maďarských e-shopů prodává své zboží a služby v zahraničí. Průměr v EU je 16,6 %. 


Z čeho tato čísla vychází?
Jsou založena na datech z organizací Eurostat a Statista. Odpovídají také údajům PayU, které poskytuje služby více než 300 000 obchodníků na 18 trzích. Ty se nacházejí ve střední a východní Evropě, Asii, Latinské Americe. Blízkém východě a Africe.


Čím si tak vysoký podíl expandujících českých obchodníků vysvětlujete?
Je za tím velmi vysoká konkurence na relativně malém českém trhu. V České republice je více než 40 000 e-shopů, na 1 000 obyvatel jich připadá nejvíce v celé Evropě. Pokud chtějí obchodníci růst, je pochopitelné, že v této situaci čeští obchodníci nacházejí příležitosti v jiných zemích. Expanze je pro většinu z nich nezbytná.


V kolika zemích působí obchodníci, kteří se rozhodnou jít za hranice?
Většina e-shopů se rozšiřuje nejdříve na Slovensko. To je nejjednodušší. Každý rok však přibývají čeští obchodníci, kteří působí ve více než čtyřech zemích. Některé e-shopy s českými majiteli obchodují již na deseti nebo více trzích. Mají e-shop v několika jazykových mutacích, využívají jednu platební bránu a díky tomu je pro ně expanze velmi snadná.


Jaké jsou další oblíbené trhy?
Patří mezi ně Polsko, Maďarsko nebo Rumunsko. Máme k nim celkově nejblíže, jak geograficky, tak i třeba legislativními podmínkami na trhu. Velmi oblíbené je také například Bulharsko, Chorvatsko nebo Slovinsko. Tyto trhy zažívají velký růst, je tam jednak sílící poptávka a také se tam intenzivně rozvíjí e-commerce trh, není zdaleka ještě tak nasycený jako u nás.

 

Barbora Tyllová, PayUJak obchodníkům v expanzi pomáháte vy?
Nabízíme jim mezinárodní platby pro celý svět na naší platformě PayU Hub. Ta umí spravovat transakce s kartami vydanými v kterékoli zemi a v jakékoliv měně. Zákazníci využívající PayU Hub mohou zároveň snadno realizovat online platby na celém světě prostřednictvím více než 300 lokálních platebních metod jako alternativám ke kartám.


Jak náročná je implementace?
E-shopům k tomu stačí pouze integrovat jediné API. Platby mohou být navíc zpracovávány prostřednictvím místních zúčtovacích center. Mají e-shop v několika jazykových verzích, používají jednu platební bránu a díky tomu je jejich expanze velmi snadná.


Jak se expanze projevuje na objemu přeshraničních plateb?
Roste výrazně rychleji než objem plateb v rámci ČR. Počet mezinárodních transakcí se za celý loňský rok zvedl o 70 %, zatímco celkový počet transakcí českého PayU pouze o 20 %.

Byl pro vás článek přínosný?