Dramatický růst cen skladů v Česku narazil na strop, poptávka klesá

31. 7. 2024

Sdílet

Poptávka po skladech v Česku začíná klesat Autor: Depositphotos
Poptávka po skladech v Česku začíná klesat
Nájemné skladových prostor v České republice se za posledních pět let zdvojnásobilo, aktuálně však dosáhlo svého vrcholu. Vliv na to mají i propady obratů tuzemských eshopů, kvůli nimž se řada společností snaží zmenšovat své skladové plochy, případně se častěji zajímá o nájemní smlouvy na kratší období.

Vysoké ceny navíc odhánějí nájemce do sousedních zemí, které jsou až o třetinu levnější a nabízejí širší výběr prostor. Neobsazenost za hranicemi České republiky se totiž dle expertů ze společnosti Colliers pohybuje kolem 5 %, což je ve srovnání s českými 2,9 % výhoda.

Ceny skladů se začínají korigovat

Za sklady nájemci zaplatili před pěti lety o polovinu míň než v posledních měsících. Zdražování zasáhlo celou Evropu, nicméně v případě Česka byla situace ještě posílena vyčerpáním dostupných prostor, což logicky podpořilo další navýšení jejich cen.

„Důvodem, proč ceny narazily na strop právě teď, je skutečnost, že dosavadní stav dramatického růstu ohrožoval konkurenceschopnost Česka v porovnání s okolními státy. Jak se ukázalo, v některých lokalitách byly ceny opravdu přepálené přetlakem poptávky a nyní dochází k jejich normalizaci. Trh se saturoval a jsme svědky korekcí cen. Svou roli také hraje poměrně drastický pokles poptávky, na který se pronajímatelé snaží reagovat,“ vysvětluje Miroslav Kotek, vedoucí oddělení průmyslových nemovitosti ve společnosti Colliers, a dodává: „Korekce cen nájmů je patrná zejména kolem Prahy, kde nejlepší prostory dosahují ceny kolem 7 € za metr čtvereční, zatímco v regionech si ceny drží úroveň kolem 6 €.“

Novým trendem se stávají krátkodobé nájemní smlouvy

V kontextu snižující se poptávky po skladových prostorách se objevuje další klíčový trend – rostoucí zájem o krátkodobé nájemní smlouvy. Podle Colliers je tento trend způsoben několika faktory. V prvé řadě jde o ekonomickou nejistotu, která vede firmy k preferenci flexibility, aby mohly rychle reagovat na měnící se tržní podmínky a minimalizovat rizika. Dalším hybným momentem jsou problémy v e-commerce sektoru – pokles růstu a zvýšené náklady nutí společnosti přehodnotit své skladové kapacity a přizpůsobit se novým potřebám. Změny v globálních dodavatelských řetězcích a narušení způsobená pandemií také přispívají k potřebě flexibilnějších skladových řešení, aby se firmy mohly rychle přizpůsobit výkyvům v dostupnosti surovin a výrobků. Tyto faktory dohromady vytvářejí prostředí, ve kterém krátkodobé nájemní smlouvy nabízejí potřebnou flexibilitu a adaptabilitu.

„Pokud nájemce požaduje podmínky, které se výrazně odlišují od tržního standardu, respektive jsou výrazně pod ním, bude mít situaci hledání pronájmu výrazně ztíženou. Developeři a majitelé nemusí být ochotni uzavírat takové smlouvy ani v období slabší poptávky. Kratší nájemní smlouva logicky může znamenat vyšší nájem nebo menší ochotu majitele vyjednávat o slevě či výši pobídek. Na druhou stranu zaznamenáváme ochotu pronajímatelů jít potenciálním nájemcům vstříc v jiných aspektech – řeč může být o vybavení prostor či jiném zatraktivnění nájmu,“ dodává Miroslav Kotek s tím, že standardně se smlouvy uzavírají na pět let, v současné době však firmy často preferují jen tři roky.

bitcoin školení listopad 24

Budoucí vývoj a konkurenceschopnost: Zasáhnout musí i stát

Do budoucna se očekává, že trh s komerčními nemovitostmi, zejména v oblasti skladových prostor, bude i nadále procházet postupnou korekcí cen. Očekávají se menší výkyvy v cenách, a to jak směrem nahoru, tak dolů, bez drastických změn v desítkách procent. Poptávka po skladech sice v porovnání s předchozími silnými roky zpomalí, avšak potřeba skladových a výrobních prostor zůstane stabilní. Pro zajištění konkurenceschopnosti českého trhu bude nezbytné, aby stát podpořil další rozvoj, například úpravou podmínek zaměstnávání cizinců a zrychlením budování silniční infrastruktury.

„V současném dynamickém tržním prostředí je klíčové, aby firmy plánovaly s dostatečným předstihem a byly v neustálém kontaktu s trhem. Schopnost rychle se rozhodovat a reagovat na nové příležitosti je zásadní, protože trh se mění rychle a možnosti mohou být otevřeny jen krátkou dobu,“ uzavírá s doporučením Miroslav Kotek.