Hlavní navigace

Lidé generace Z jsou tvrdí dříči, vyžadují ale flexibilní pracovní prostředí

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Tzv. generace Z, tedy lidé narození mezi léty 1995 a 2010 (vymezení se podle různých zdrojů mírně liší), vstupuje na pracovní trh. V porovnání s předchozí generací mileniálů mají jiné pracovní návyky: víc jim záleží na ochraně životního prostředí, chtějí v práci větší volnost a flexibilitu, důležitá je pro ně finanční svoboda. Za odměnu ale dokážou tvrdě pracovat – podle vlastních slov tvrději než kterákoliv generace před nimi.

Nemají problém s víkendy ani přesčasy

Generaci Z se někdy přezdívá internetová generace – už od dětství jsou tito lidé obklopeni internetem, chytrými telefony a moderními technologiemi. Nejspíš proto se ve společnosti objevil mýtus, že generace Z umí jen koukat do mobilu a na pracovním trhu ji čeká tvrdé vystřízlivění.

Výzkumy přitom naznačují opak. Lidé z generace Z jsou na práci připravení a dokážou pracovat více než kterákoliv generace před nimi. Podle studie agentury Monster jsou za odpovídající finanční odměnu ochotní pracovat přesčas nebo o víkendech, podle dalšího výzkumu Workforce Institute sami sebe považují za nejpracovitější generaci ze všech.

Členové generace Z nicméně chtějí být za svou práci adekvátně zaplacení, aby ziskali pocit finanční svobody. Podle výzkumu Pollfish.com až 90 % z nich věří, že by si měli odkládat peníze na důchod, a 70 % z nich v dospělosti plánuje bydlet ve vlastním domě nebo bytě.

Na oplátku vyžadují svobodu a flexibilitu

Největší rozdíl mezi generací Z a staršími ročníky je v pohledu na pracovní dobu. Mladí nechtějí každý den od 9 do 17 vysedávat v kanceláři, jejich hlavní potřebou je flexibilita a jistá volnost.

Zmíněný výzkum Workforce Institute například uvádí, že lidé z generace Z:

  • nesnášejí, když je zaměstnavatel nutí pracovat v době, kdy oni sami nechtějí,
  • chtějí si vybírat dovolenou, kdykoliv se sami rozhodnou,
  • nemají rádi klasické pracovní směny pět dní v týdnu.

Zástupci generace Z dokonce výslovně uvádí, že budou loajálnější a pracovitější, pokud jim zaměstnavatel nabídne flexibilní pracovní dobu a obecně volnější pracovní kalendář.

Vyrostli v digitální době, ale chtějí se vídat i osobně

Z výzkumů vyplývá další zajímavé zjištění: i když jsou lidé generace Z přirozeně velmi učenliví, přizpůsobiví a skvěle si rozumí s digitálními technologiemi, je pro ně v práci i nadále důležitý osobní kontakt.

Většina z nich například preferuje, aby jim nadřízený dával zpětnou vazbu z očí do očí. A pro více než třetinu mladých je důležité, aby se s kolegy mohli potkávat osobně.

Záleží jim na ochraně životního prostředí

Generace Z si uvědomuje, že nejspíš jako první pocítí případné negativní dopady klimatických změn. Proto od svého zaměstnavatele očekává zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Firmy, které vyznávají udržitelný přístup k podnikání, mají plusové body navíc.

Podobně je generace Z velmi vnímavá vůči rasismu a obecně utlačování specifických skupin – například LGBT.

Budoucnost leží v jejich rukou

Generace Z během dvou desetiletí ovládne pracovní trh. Masivní adopce digitálních technologií, rozvoj průmyslu 4.0 nebo růst chytrých měst ostatně přinese miliony pracovních míst, které budou pro tuto generaci jako stvořené.

Zaměstnavatelé proto musí počítat s tím, že přístup k práci se zásadně změní. Klasická pracovní doba nebo práce z kanceláře zřejmě upadnou částečně v zapomnění – a lidé budou nově pracovat odkudkoliv na světě a jen v době, kdy sami chtějí.

Pro vzdálenou práci je nejdůležitější mít správně nastavené IT procesy, aby vše vzdáleně fungovalo a zaměstnanci se mohli kdykoli bez problémů dostat k pro ně důležitým firemním dokumentům či aplikacím a společně vzdáleně komunikovat.

Pomůžeme Vám s tím – www.system4u.cz

Byl pro vás článek přínosný?