Hlavní navigace

Martina Arnold Rubín, Citfin: Družstevní záložny se snaží oslovit i firmy

13. 3. 2013

Sdílet

 Autor: © Unclesam - Fotolia.com
„Náš typický klient je firma obchodující se zahraničím. Pro takového klienta máme řešení, které mu přináší okamžitou úsporu na mnohdy standardních transakcích,“ říká Martina Arnold Rubín, CEO skupiny Citfin.

Nedávno zveřejněná data Asociace družstevních záložen za rok 2012 ukázala, že obliba těchto nebankovních institucí v České republice znovu stoupá. Čím si to vysvětlujete? Můžete, jako člen této asociace, zmíněný trend potvrdit? 

Rostoucí zájem klientů o nebankovní instituce vnímáme i my v Citfinu, ale nutno poznamenat, že naše společnost se zaměřuje na odlišnou cílovou skupinu než většina ostatních družstev na trhu. Našimi klienty jsou firmy. Všeobecně se ale dá opravdu potvrdit, že družstevní záložny neboli spořitelní družstva v posledních letech zaznamenávají opětovný nárůst klientů a navyšování objemu vkladů. Důvodem je především skutečnost, že družstevní záložny si dlouhodobě mohou dovolit nabídnout svým klientům výhodnější úrok, než je tomu v případě bank. Podnikají totiž s výrazně nižšími náklady, což se logicky odráží také na výši úrokových sazeb a na výši poplatků souvisejících s poskytovanými službami.

 

Martina Arnold Rubín  Co přivádí firmy k vám? 

Cena, jednoduché řešení a individuální přístup. Jsme velmi úzce specializovaná instituce, nemáme rozsáhlé portfolio produktů a nenabízíme rizikové produkty. Náš typický klient je firma obchodující se zahraničím. Pro takového klienta máme řešení, které mu přináší okamžitou úsporu na mnohdy standardních transakcích. Navíc se každému klientovi snažíme věnovat s takovou péčí, aby opravdu vnímal rozdíl. A samozřejmě hraje také roli naše ekonomické zdraví. Podléháme stejné regulaci ČNB jako banky a naše kapitálová přiměřenost se dlouhodobě pohybuje vysoko nad požadovanou úrovní.

 

Individuální přístup je dnes zaklínadlem pro hodně firem… 

Bezesporu ano, ale jde o to, jestli se nedrží hesla „Slibem nezarmoutíš“ a zda mohou říci, že čtyřicet procent svých klientů získaly na základě referencí od stávajících klientů, jak je tomu u nás. My jsme na individuálním přístupu postavili celý prodejní kanál, za čímž stojí leta zkoušení a tréninku, roky sestavování týmů a nalézání optimálních řešení. Dnes už víme, jak vše dělat.

 

Nemáte žádné pobočky, pouze centrálu, nejde o nevýhodu? Zvlášť v době, kdy mnohé banky rozšiřují svoji pobočkovou síť? 

Záleží na úhlu pohledu. Pokud nás chce klient navštívit osobně, musí opravdu přijet k nám do Prahy. Nebo naopak. Rádi navštívíme klienta přímo u něj ve firmě. Zakládat pobočky zatím neplánujeme, jejich absence nám pomáhá udržovat nízké provozní náklady a tím i přívětivé ceny. Naši klienti využívají nonstop online bankovnictví, a pokud mají zájem o konzultace, jsme k dispozici na telefonu nebo e-mailu. V dnešní uspěchané době má stejně jen málokdo čas na osobní návštěvu, řešení online či po telefonu je rychlejší a efektivnější, což jsme si u svých klientů ověřili.

 

Klientům nabízíte firemní multiměnový účet až pro 31 světových měn, což je docela neobvyklé. Co vás k tomuto kroku vedlo? A využívají vaši klienti opravdu všechny nabízené měny? 

Firemní multiměnový účet jsme zavedli v dubnu roku 2011 a v současné době jím disponuje už přes dvacet procent všech našich zákazníků. Původně bylo v jeho rámci pod jedním číslem možné spravovat patnáct měn, postupně jsme však, na základě požadavků našich klientů, jejich počet navýšili až na současných 31. Kromě eura, amerického dolaru, švýcarského franku a dalších běžných měn mezi nimi najdete například i jihoafrický rand, tuniský dinar, hongkongský dolar či saudský riyal. Aktivně využívány jsou všechny, samozřejmě v různé míře. Většina našich klientů využívá směnu deviz za výhodné kurzy a zajištění kurzových rizik.

 

Jak důležité je se proti rizikům zajistit a jaké jsou možnosti? 

Zajištění proti kurzovým rizikům probíhá především prostřednictvím termínových obchodů, jako jsou forwardy či swapy. V současné době tyto služby využívá více než dvacet procent našich klientů. Rozhodování o zajištění kurzového rizika je individuální záležitostí a závisí na více faktorech. Obecně však můžeme říci, že zajištění je vhodné v případě, kdy hrozí velké výkyvy měnového kurzu. Pokud vám, jako exportérovi, zahraniční odběratel dluží velký obnos, můžete v případě výrazného zhodnocení české koruny přijít o značnou sumu. To samé samozřejmě platí i naopak. Díky termínovému obchodu si již dnes zajistíte pevný devizový kurz pro vaši budoucí směnu, a to až na rok dopředu. Kurzové výkyvy už vás pak nemusí trápit. Při rozhodováni je tak třeba vzít v úvahu, jaké ztráty vám v případě nezajištění rizika mohou vzniknout a s jakou pravděpodobností se to může stát.

 

Které trendy sledujete u svých klientů v současné nejisté ekonomické situaci? Dávají například větší důraz na zajištění rizik nebo naopak? A co doporučujete? 

Více než dříve platí, že klienti jsou velmi obezřetní. Často řeší své závazky na poslední chvíli a rizika zvažují v návaznosti na své budoucí potřeby. Bohužel je u všech klientů bez rozdílu znát velká nejistota ohledně budoucího vývoje, a tak se všichni snaží soustředit na to, co je aktuální a teď. Více než na budoucnost. Má doporučení v tomto ohledu zůstávají již roky stejná: Nespekulujte a zajistěte se tak, abyste mohli všechen svůj čas věnovat svému podnikání a vydělávat tam, kde jste odborníky. Nechte si poradit, jak optimalizovat náklady na standardní bankovní produkty, a to i několikrát do roka. Nenechávejte své finance tam, kde se neumí nebo nechtějí o ně postarat. Zajímejte se o to, kolik váš firemní účet stojí na poplatcích, a nebojte se disponovat více účty.

 

Byl pro vás článek přínosný?