Hlavní navigace

Role ERP je nezastupitelná

7. 9. 2015

Sdílet

 Autor: archiv redakce
Nedokážu si představit pracovat bez informačního systému a reportovacích nadstaveb, říká Dušan Drechsler, finanční ředitel Asseco Solutions ČR.

Asseco Solutions (ASOL) je tradičním tvůrcem ERP. Cítíte, že se role informačních systémů – i díky manažerským či reportovacím nadstavbám – ve firmách zvyšuje?

 

Role ERP je v dnešní firmě rozhodně nezastupitelná a naprosto nezbytná. A díky reportovacím nástrojům, umožňujícím ze systému „vytáhnout“ potřebné údaje, ještě roste. V dnešní době, kdy již tak extrémní tlak na rychlé získání informací sílí, si nedokážu představit pracovat bez těchto nadstaveb. V ASOL například používáme relativně jednoduchou nadstavbu, doplněk nad Excel, která umožňuje pomocí předem definovaných funkcí načíst data z naší databáze přímo do Excelu. Zde již pak pracujeme ve známém prostředí a požadovaný report nebo ukazatel snadno vytvoříme. V okamžiku, kdy se změní požadavek pro reportování, jsme schopni si nadefinovat novou funkci a začít ji okamžitě používat.

 

Pomáhá vám interně systém Helios k urychlení či zlepšení procesů?

 

Rozhodně. Důležité je umět využívat všechny možnosti, které informační systém nabízí, a nestagnovat na stále stejných a „lety zaběhnutých“ postupech. K tomu ale potřebujete zapojení nejen finančního oddělení, ale i ostatních oddělení, jichž se daný proces týká. Uvedu příklad: každý finanční manažer potřebuje v časovém předstihu znát výši nákladů ještě předtím, než uzavře období, a rozhodně není výjimkou, když po uzávěrce přijde doklad, o kterém „nikdo“ předem nevěděl. Po zavedení jednoduchého modulu dohadných položek a proškolení kolegů jsme tento proces výrazně zkrátili a navíc zpřesnili odhady nákladů. Každý si totiž daleko více uvědomuje svoji zodpovědnost za dané náklady, pokud je vidí každý měsíc přehledně vypsané na monitoru a ekonom dostane přesný a podrobný výpis očekávaných nákladů. Navíc pokud ke každému elektronicky uloženému a elektronicky podepsanému účetnímu dokladu přiložíme časové razítko, máme zaručenou důvěryhodnost archivu. Nemusíme se tak zabývat papírovými archivy, odpadnou náklady za skartaci dokumentů, náklady nad správou dokumentů apod.

 

Dokáže kvalitní ERP systém díky napojení na insolvenční rejstříky či jiným agendám zlepšit platební morálku zákazníků?

 

Samotné propojení ji nezlepší, ale rozhodně napomáhá k tomu, aby dodavatel včas identifikoval potenciální problém a zachoval se podle aktuálních informací. V naší společnosti jsme ještě jako nadstavbu zprovoznili automatickou aktualizaci našich zákazníků nejen z insolvenčního rejstříku, ale i z dalších zdrojů vypovídajících o finančním zdraví organizací. Jednou týdně máme tak přehled o nespolehlivých plátcích, insolvencích, exekucích, zániku společností atd.

 

V poslední době se rozhořela debata, zda o výběru vhodného ERP systému lépe rozhodne CFO či CIO...

 

Z mého pohledu chápu ekonomickou divizi firmy v čele s CFO jako podporovatele a rádce ostatních divizí, ale rovněž i rádce a partnera směrem k zákazníkům. Při výběru ERP však podle mého názoru musí mít CFO hlavní slovo, zde není pouze poradním subjektem. Protože je to on, kdo zná procesy uvnitř firmy, má představu, jakým způsobem je řešit prostřednictvím informačního systému, sleduje návratnost vynaložené investice do IT. Jeho cílem je získat potřebné informace ze systému pokud možno okamžitě, bez zbytečných mezikroků, importů, přepočtů. Především CFO využívá výstupy z ERP pro analýzy finančního zdraví a profitability své firmy, produktů, poboček... Roli CIO vidím v tomto případě jako podpůrnou.

 

Byl pro vás článek přínosný?