Hlavní navigace

Umělá inteligence a ChatGPT do každé firmy?

26. 5. 2023

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Umělá inteligence (AI) je velké téma. Pomáhá automatizovat, zefektivnit práci nebo získat konkurenční výhodu v řadě odvětví. Ovšem ne každá společnost ví, jak jí AI může pomoci. Není ale všechno zlato, co se třpytí, zejména pokud se pustíte do využívání ChatGPT, produktu rozšířené umělé inteligence…

Až 80 procent společností cítí nutnost využití umělé inteligence, ale ta je pro ně z technologického i procesního hlediska zcela novou disciplínou. „Firmy mnohdy ani nevědí nebo si ani nedokážou představit, jak jejich byznysu může AI prospět. Proto jim nabízíme pomocnou ruku ve formě bezplatné úvodní konzultace do této problematiky. Vysvětlujeme, jak by měli o AI přemýšlet, pokud ji chtějí adaptovat v rámci jejich podnikání,“ říká Jan Vlk, spoluzakladatel firmy BotX.

Umělá inteligence je na vzestupu

Zjištění společnosti Mc Kinsey z roku 2021 naznačují, že osvojování AI ve světě pokračuje ve velkém. 56 procent respondentů uvedlo, že adaptovalo umělou inteligenci alespoň pro jednu oblast, což je padesátiprocentní nárůst oproti předchozímu roku. Co se týče České republiky, podle studie Evropské komise využívalo v roce 2020 nějakou z technologií umělé inteligence už na 61 procent firem.

CFOworld 1 2023

Článek vyšel v tištěném vydání časopisu CFOworld 1/2023. Pokud si časopis chcete přečíst celý, můžete si ho koupit i v digitální formě.

Kromě tohoto článku v něm najdete i příspěvky o českých trendech v platbách pro tento rok, podrobně jsme se věnovali úskalím a možnostem, které nabízí umělá inteligence, nebo třeba top trendům pro oblast infrastruktury.

Firma BotX rovněž ukazuje, že adaptace umělé inteligence nemusí být zdlouhavým procesem. Jejich SaaS low-code/no-code platforma pomáhá firmám vybudovat si vlastní řešení na bázi AI do několika týdnů s ohledem na velikost projektu. Není to o tom, že AI kompletně přestaví léta budované systémy včetně softwarů. Skvělé je, že je dokáže obohatit o vlastnosti, které právě nástroje AI mají.

„Vylepšení pomocí umělé inteligence můžeme dobře přirovnat k tuningu auta. Představte si, že vaše firma je jako skvělý automobil, na který nedáte dopustit, ale už ho nemůžete nikam posunout. Co však udělat můžete, je postupný upgrade jeho jednotlivých částí. Vylepšíte motor, elektroniku, řídicí jednotku i výfuk, a máte z něj diametrálně odlišný vůz. Bude jezdit rychleji, mít menší spotřebu, lepší zvuk, prostě z něj uděláte dokonalejší vůz, který může třeba i sám jezdit. Není to tedy o tom, že musíte přestavět svou firmu od základů, ale postupně řešíte to, kde by vám mohla umělá inteligence pomoci,“ uzavírá Vlk.

Je produkt ChatGPT bezpečný?

Umělá inteligence za vás vytvoří prezentaci, napíše seminární práci, vyřeší slovní úlohu nebo vygeneruje složitý kód. Tohle a mnohem více se skrývá za ChatGPT od společnosti OpenAI. Jde v podstatě o revoluční technologii v oblasti AI, určenou k automatizaci konverzací a generování textových odpovědí na různé otázky a úkoly. Když uživatel komunikuje s aplikací ChatGPT, model na základě vstupního textu vygeneruje úplnou odpověď.

Jak funguje a jaká bezpečnostní rizika ale přináší, shrnuje Chester Wisniewski, hlavní bezpečnostní analytik společnosti Sophos: „ChatGPT funguje překvapivě dobře při psaní phishingových návnad, což se dalo očekávat s ohledem na výsledky experimentů, kdy jsme ho nechali psát dopisy, e-maily atd. Phishingová návnada se od skutečného e-mailu liší vlastně jen akcí, která se od příjemce očekává. Možnost interakce s ChatGPT, jež trochu vyladí sociální inženýrství, v kombinaci s jeho téměř dokonalou gramatikou z něj dělá ideální nástroj pro ty, kteří se snaží psát anglicky, tak aby text zněl jako od rodilého mluvčího, přestože sami anglicky neumějí.“

Zdá se tedy, že takové řešení může spíše pomoci podvodníkům a botům či k vytváření falešných recenzí. Wisniewski to potvrzuje: „Rozhodně ano. Kdybych se v této oblasti angažoval já, mou prioritou by bylo získat klíč k rozhraní API a začal bych jej zneužívat právě k tomuto účelu. Vzhledem k nízké kvalitě mnoha existujících spamových či recenzentských botů lze takto dosáhnout mnohem lepšího výsledku s větší unikátností, než byste kdy mohli nakódovat ručně sami.“ 

Wisniewski hovoří i o možnostech vytvoření protiopatření: „Výzkumníci z Hugging Face vytvořili detektor GPT-2, který měl rozumnou přesnost, což naznačuje, že by mohl existovat způsob, jak detekovat text generovaný tímto konkrétním modelem s poměrně vysokou přesností. Samozřejmě pokud začnou marketingové týmy používat ChatGPT3 k psaní reklamních textů, mohlo by jim to komplikovat blokování textu, u kterého je vysoká pravděpodobnost, že byl vygenerován umělou inteligencí. Většina podvodů totiž obsahuje nějakou ‚výzvu k akci‘. Klikněte zde, otevřete toto, zavolejte na tohle číslo atd. Možná bude jednodušší zaměřit naše technické detekce spíše na tyto výzvy k akci než na samotný obsah e-mailu. Detekce je značně složitá, protože end-to-end šifrované chaty v rámci služeb, jako jsou WhatsApp a Signal, nelze filtrovat stejným způsobem, jakým můžeme filtrovat nechráněné zprávy, třeba e-maily. Můžeme ale s jistotou říci, že dny, kdy jsme se spoléhali na uživatele, že podvodné zprávy odhalí a budou je ignorovat, jsou pryč.“

Byl pro vás článek přínosný?