Hlavní navigace

Krátce

28. 1. 
Šéfem IT v BDO Česká republika se stal Jiří Kubašta

Mezinárodní poradenská společnost BDO má nového IT ředitele Jiřího Kubaštu (51). Jiří Kubašta je zkušený expert na technologie a online komunikaci, jeho hlavními úkoly bude rozvoj digitalizace firmy a podpora při technologických inovacích služeb pro klienty. Nový CIO vystudoval Jadernou a fyzikálně inženýrskou fakultu ČVUT v Praze. Předchozí pracovní zkušenosti získal ve společnosti T-Mobile, kde působil jako šéf digitálního týmu a online komunikace, a především v Sazce, ve které zastával post ředitele technologií a výzkumu.

25. 1. 
Obchodní rejstřík vymazal statutární ředitele

Novela zákona o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), která je jednou z důležitých právních změn roku 2021, od počátku roku kompletně zrušila orgán statutárního ředitele. Jediným orgánem akciové společnosti s monistickým systémem řízení je nyní správní rada. Obchodní rejstřík přistoupil k okamžitému vymazání této pozice z obchodního rejstříku ve všech dotčených společnostech.

22. 1. 
Finance skupiny APS bude řídit Petr Kohout

Petr Kohout se stal novým finančním ředitelem skupiny APS. Ta se zabývá investicemi, správou a inkasem problematických pohledávek v rámci střední, východní a jihovýchodní Evropy. Pražská centrála spravuje pohledávky v nominální hodnotě 9,4 miliardy eur. Petr Kohout přebírá štafetu po Antonínu Pflegerovi, který opouští skupinu. Hlavním úkolem nového finančního ředitele bude připravit firmu na akvizice v době po koronavirové pandemii. Petr Kohout má více než 25 let zkušeností ze sektoru finančních služeb, zejména z oblasti úvěrování. Zastával pozici finančního ředitele ve skupině Homecredit a celkem 12 let pracoval pro skupinu Société Générale, pro kterou řídil dceřinou firmu poskytující spotřebitelské úvěry ve Vietnamu nebo společnost poskytující operativní leasing v České republice. Mimo to působil v PricewaterhouseCoopers a v ING. Vystudoval Vysokou školou ekonomickou v Praze a absolvoval rovněž postgraduální studium na Colorado State University.

20. 1. 
Zaměstnanci by měli získat právo „odpojit se“

Evropský parlament právě projednává vznik směrnice, která by zaměstnancům garantovala právo neudržovat profesionální kontakty mimo pracovní dobu bez toho, aby se museli obávat negativních reakcí zaměstnavatele. Iniciativa vznikla již před vypuknutím pandemie koronaviru, s větším využíváním práce z domu je ale o to více aktuální. V současné době neexistuje v EU zvláštní právní úprava, která by specifikovala podmínky pro výkon práce z domova a ve většině států vše funguje pouze na domluvě zaměstnavatele a zaměstnance. „Někdo mluví o flexibilní pracovní době, v praxi se však může jednat spíše o nekonečnou pracovní dobu, kdy je zaměstnanec k dispozici 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, a to opravdu není dobře. Mizí tak rovnováha mezi soukromým a pracovním životem, která v konečném důsledku může vést k problémům v osobním životě nebo k vyhoření, a potažmo horším pracovním výkonům,“ přibližuje legislativu europoslanec Tomáš Zdechovský, který je místopředsedou výboru pro zaměstnanost a sociální věci a zároveň jedním ze zpravodajů legislativy.

15. 1. 
2020: Nejméně nově založených firem za posledních 5 let

Propad tuzemské ekonomiky způsobený pandemií COVID-19 se odrazil na zájmu podnikatelů zakládat nové firmy. Vloni vzniklo 27.038 nových společností, což je nejméně od roku 2016 a téměř srovnatelně jako v roce 2015. „Uplynulý rok byl pro podnikatele a živnostníky jeden z nejtěžších v novodobé historii. Musí se vyrovnat s novými podmínkami a výzvami. Byznys paralyzují vládní opatření, jejichž cílem je zpomalení šíření nového onemocnění. V ohrožení jsou celé segmenty podnikání. Přes to na trhu vznikají nové příležitosti,“ říká analytička Bisnode A Dun & Bradstreet Company Petra Štěpánová.

13. 1. 
Josef Ďurík se ujímá financí v develperské skupině Crestyl

Nový CFO Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor účetnictví a finanční řízení podniku a svou profesní kariéru spojil právě se skupinou Crestyl. Začínal zde před deseti lety jako finanční analytik, následně stal vedoucím controllingu. Postupně se vypracoval až na pozici vedoucího řízení finančních zdrojů a financování, na které působil posledních šest let. Jozef (34) je ženatý a má jedno dítě. Ve svém volném čase nejraději čte a rád běhá.

12. 1. 
Počet nespolehlivých plátců DPH stoupl loni o desetinu

V loňském roce v ČR přibylo 2.077 subjektů, které nespolehlivě odvádí DPH. Meziročně se jejich počet zvýšil o desetinu, což byl nejpomalejší přírůstek od roku 2015. Aktuálně na černé listině nespolehlivých firem registruje poradenská společnost Bisnode 22 166 subjektů, z toho 5.792 nespolehlivých plátců DPH a 16.374 nespolehlivých osob. Registr nespolehlivých plátců a osob nejvíc plní společnosti s ručením omezeným. Za nespolehlivou je považována firma, která nemá v pořádku daňové doklady a úřad jí vyměří daň alespoň 500.000 Kč, a také podnik podezřelý z účasti na podvodu. Za nespolehlivého plátce může být označena i společnost, která opakovaně neplní lhůty pro povinná podání. Z regionálního pohledu se nespolehliví plátci DPH koncentrují v okolí metropolí. Konkrétně v hlavním městě Praze má registrované sídlo 12.466, tedy 56,2 % nespolehlivých subjektů.

8. 1. 
Kyjov se připravuje na vlastní měnu

Jihomoravský Kyjov se chystá na oficiální start projektu na oživení lokální ekonomiky Corrency, který přichází s myšlenkou unikátní měny corrent. Původně plánované zahájení se odsouvá z důvodu uzamčení české ekonomiky na okamžik, kdy se zmírní skóre Protiepidemického systému České republiky (PES) z aktuálního stavu 5 na stupeň 3. V prosinci se již začaly stovky občanů a desítky kyjovských obchodníků registrovat do pilotního projektu Corrency. Plánovaný start 11. 1. 2021 však zastavil PES 5. Zaplatit correntem bude možné jakmile, se epidemiologická situace zlepší a obchody a služby se v Kyjově otevřou. Registrace do pilotu bude nadále pokračovat. Během měsíce se přihlásilo o příspěvek ve výši 400 korun ve formě correntů 600 obyvatel Kyjova. Celková kapacita obyvatel, kteří jej mohou využít, je 2000, obchodníků se zatím zapojilo téměř třicet. Od místní prodejny biopotravin, lékárny, několika kaváren, papírnictví, přes obchod s látkami a opravnu aut, po nejrůznější poskytovatele služeb včetně kadeřnictví a masáží. Pamětníkům to možná připomene nouzovky (Notgeld), které instituce a obce vydávaly ve chvílích politické a ekonomické krize.

8. 1. 
Zbyněk Bolcek se stává Managing Partnerem poradenské části Grant Thornton

Na postu střídá Davida Pirnera, který bude nadále pokračovat ve své dosavadní roli generálního ředitele celé skupiny Grant Thornton v České republice. Zbyněk Bolcek je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze. V poradenství působí již 20 let, z toho 12 let v Grant Thornton. V průběhu své dosavadní kariéry získal zkušenosti ve společnosti Telefónica O2 Czech Republic, Český Telecom, GTS CZECH či Mobile Entertainment Company, kde zastával pozici marketingového ředitele. Zbyněk má bohaté zkušenosti zejména v oblasti strategie, ekonomické regulace a rozvoje obchodu, prodeje a marketingu. V poradenské divizi Grant Thornton byl Zbyněk Bolcek doposud zodpovědný za projekty v sektoru telekomunikací, dopravy a energetiky.

7. 1. 
Velcí hráči kamenného obchodu slavili úspěch i on-line

V porovnání s rokem 2019 se vloni obraty velkých kamenných hráčů z on-line prodejů vyšplhaly na dvojnásobnou hodnotu. Někteří z prodejců zaznamenali dokonce vícenásobné nárůsty. Průměrná výše objednávky se nezvýšila a konverzní poměr vzrostl meziročně o 25 %. Statistiky přináší společnost Shopsys. Podstatným dílem k tomu přispěli lidé, kteří upřednostňují běžné nakupování právě v kamenných prodejnách a kterým v době pandemie nezbylo než zvolit on-line formu nakupování. A právě z toho nejvíce těžili tradiční obchodníci, kteří disponují silnými brandy a velkými databázemi často věrných zákazníků, které dokázali zmobilizovat k on-line nakupování. Paradoxně to tak byli právě velcí kamenní hráči, kteří si z rostoucího on-line koláče ukousli velké sousto právě na úkor zavedených on-line prodejců.

6. 1. 
Radek Cerha se stává manažerem akvizic nových projektů ve Star Group

Pozici manažera akvizic nových projektů ve společnosti Star Group Ltd., která se specializuje na výstavbu rezidenčních projektů, získává od ledna 2021 Radek Cerha. Do minulého roku zastával místo manažera investičních nákupů pro fondy a společnosti v soukromé investiční skupině RSBC. Ve Star Group bude Radek Cerha zodpovědný za akvizice nových projektů a business development. Radek Cerha studoval na Anglia Ruskin University ve Velké Británii se specializací na obchodní administrativu. Kariéru zahájil ve společnosti Colliers International, kde začínal jako asistent ředitele oceňování nemovitostí. Po úspěšných jedenácti letech opouštěl firmu z pozice ředitele investičních služeb. Před nástupem do RSBC Group působil jako partner ve firmě 1. znalecká.

5. 1. 
Pražský inovační institut posílil Tomáš Lapáček

Lapáček bude řídit klíčový projekt na podporu výzkumu, podnikání a inovací v metropoli - Prague Smart Accelerator II (PSA). Jeho úkolem bude mimo jiné vybudovat Regionální inovační značku Prahy a zlepšit spolupráci výzkumu a podniků v hlavním městě. Osmatřicetiletý Lapáček do Pii přišel z Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR), kde téměř čtyři roky působil jako ředitel sekce strategií a politik. Projekt PSA je spolufinancován z evropských dotací a potrvá do konce roku 2022.

Pražský inovační institut (Pii) založilo formou zapsaného ústavu v lednu 2020 hlavní město Praha. Zaměřuje se na podporu rozvoje vzdělávání, města a životního prostředí.

21. 12. 
Bitcoin překonal 400 miliard dolarů v tržní kapitalizaci

Virtuální měna dne 17.12.2020 dosáhla celkové hodnoty 421,28 miliardy USD, to je výrazně více než je tržní kapitalizace největší globální banky JP Morgan Chase (367,82 miliard USD). Zprávu o tom přinesl finanční zpravodaj banks.nl.

16. 12. 
Index očekávání firem po 2. vlně pandemie

Polovina firem musela omezit činnost, pomáhají jim digitalizace a odklady splátek. Nálada měřená Indexem očekávání firem ČSOB spadla na historicky nejnižších -39,4 bodu. Úbytek poptávky vede k omezování investic a škrtání rozvojových plánů. „Už loni optimismus firem slábl v souvislosti s uvadající ekonomikou. Pandemie a dvě vlny nouzového stavu vše umocnily,“ doplňuje Martin Kupka, hlavní ekonom ČSOB. Při zvládání koronakrize pomáhá zejména zavádění digitalizace a online řešení, což uvedlo 37 procent dotazovaných, hlavně zástupci z odvětvíobchodu a IT. Zhruba sedm podniků z deseti přiznává, že si tvoří finanční rezervy, které nyní mají v průměru asi na sedm měsíců. Příznivé je, že bezmála dvě třetiny firem předpokládají do konce tohoto roku zachování a přibližně desetina dokonce navyšování počtu zaměstnanců.
> Index očekávání firem ke stažení
Zdroj: ČSOB

16. 12. 
Moneta zakládá nadaci na oddlužení

Klienti Skupiny Moneta, kteří se ne vlastní vinou ocitnou v extrémním případě finanční tísně a akutní nouze, budou moci zhruba od druhého čtvrtletí 2021 požádat o částečné či úplné odpuštění svých finančních závazků. Pomůže jim v tom Nadace Moneta, jejíž založení bankovní skupina oznámila. Nadace bude primárně sloužit těm, kteří o to nejenom stojí, ale jejich tíživou situaci způsobila například tragická událost v rodině nebo jiné neočekávané neštěstí. Typickým příkladem klienta, kterému bude pomoc vznikající nadace určena, jsou například nezletilé děti, které v rámci dědického řízení zdědí po svých zemřelých rodičích půjčku, hypotéku nebo komerční úvěr,“ uvedl v této souvislosti předseda představenstva Tomáš Spurný.

Archiv