Hlavní navigace

Výstavba obchodních center se dostává na čísla před ekonomickou krizí

15. 8. 2013

Sdílet

 Autor: © belahoche - Fotolia.com
Novým trendem je instalace tzv. Kouzelné Almary, která nabízí možnost vyzvednout si na místě zboží zakoupené on-line.

Téměř dvojciferný nárůst vykazuje obliba e-shopů a obecně on-line obchodů u českých zákazníků. Ve stínu toho by ale neměl zaniknout fakt, že letošní rok a ještě spíše rok 2014 co do přírůstku moderních maloobchodních ploch překoná roky 2012, 2011, 2010 i 2006 – letos i příští rok bude celkem nájemcům nabídnuto až 400 000 čtverečných metrů v nových retailových projektech. Vyplývá to ze statistiky mezinárodní poradenské společnosti DTZ. Na trh přibývají a v dalších měsících jej dále rozšíří jak komornější projekty (např. OC Letmo v Brně se 7 000 m2 nebo Zlatá Brána v Prostějově s 8 000 m2), tak rozsáhlá nákupní centra – zejména olomoucká Galerie Šantovka (46 000 m2) či Central Kladno s 26 000 m2 s plánovaným dokončením právě v roce 2014.

 

Po krátkém oddechu

„Z výčtu je patrné, že developeři se po krátkém oddechu, kdy převzaly dominanci retail parky, vrátili ke klasickým projektům, a to i v městech kolem 40 až 50 tisíc obyvatel. Je zajímavé, že mnohé ze shopping mallů vznikají v centrech nebo širších centrech měst, nezřídka revitalizací starších objektů,“ konstatuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Research & Consulting v DTZ. Příkladem může být na podzim otevírané NC Krakov na Praze 8 (13 800 m2), Fontána Teplice (cca 18 000 m2) nebo Pivovar Děčín (17 500 m2) s ohlášeným zpřístupněním na jaře příštího roku. Aktivitu developerů podporují nejen mírně se zvyšující tržby v některých segmentech, ale především řada nových retailerů ucházejících se o přízeň zdejších zákazníků.

 

Vzhůru do Šantovky

I když bilance dokončených maloobchodních projektů v prvním pololetí značila 46% meziroční propad, obchodní centra s otevřením ohlášeným na podzim a zimu statistiku oproti předchozímu roku naopak výrazně vylepší. Za celý rok 2013 by tak mělo být dokončeno celkem cca 180 000 m2, což představuje 14% nárůst v porovnání s rokem 2012.

Mezi již zmíněnými projekty jasně dominuje Galerie Šantovka, vyrůstající na regenerovaném brownfieldu přímo uprostřed Olomouce. Mimochodem: po jejím otevření připadne na 1 000 obyvatel hanácké metropole více než 1 400 m2 moderních maloobchodních ploch. Tím se saturace trhu v Olomouci téměř vyrovná Liberci, kde dosahuje přibližně 1 420 m2 a je dlouhodobě nejvyšší v České republice. 

Objem nové nabídky pro rok 2014 může DTZ pouze odhadovat, a to s ohledem na již rozestavěné projekty nebo oficiální vyjádření developerů. Bilance nově otevřených projektů by podle toho mohla převýšit objemy z minulých dvou let 2012 a2013 a dosáhnout cca 180 000 až 200 000 m2. Mezi nejvýznamnější projekty s plánovaným dokončením v roce 2014 patří zmíněné Central Kladno a Pivovar Děčín, ale rovněž Galerie Teplice (22 500 m2) anebo OC Lužiny (16 000 m2).

 

Znáte běloruské spodní prádlo?

V několika z uvedených obchodních center se nesporně objeví i nové maloobchodní značky, které si teprve hledají cestu za tuzemskými zákazníky. Nejvíce jich v první půli letošního roku zamířilo do Centra Černý Most v Praze. Šlo namátkou o Rindo Squid Kids (dětská móda), Smyk (hračky) nebo Sinsay (móda). Na Brno a Plzeň vsadila jihokorejská kosmetická značka Missha, ambice neskrývá ani běloruský obchod se spodním prádlem Milavitsa. 

Nabídka nových služeb v nákupních centrech se podle DTZ rozrůstá i dalšími směry. Novým trendem je instalace tzv. Kouzelné Almary, která nabízí možnost vyzvednout si zde zboží zakoupené on-line. Jakmile bude zboží připraveno k vyzvednutí, obdrží klient sms a PIN kód k přihrádce pro vyzvednutí. Kouzelné Almary již nabízí například Centrum Chodov, Palladium, Novodvorská Plaza, Avion SP a Galerie Butovice. Dalšími novými službami v nabídce nákupních center jsou také dobíjecí stánky pro mobily.

 

 

Byl pro vás článek přínosný?