Hlavní navigace

Aktuální problémy pracovního trhu

10. 12. 2018

Sdílet

 Autor: © tiero - Fotolia.com
Firmy čelí nedostatku pracovních sil a tato situace dopadá nejen na zaměstnavatele, ale i na samotné zaměstnance. Tlak na mzdy neustává a nezdá se, že by tento faktor nějak podstatně přispěl ke srovnání genderového rozdílu v odměňování.

Pracovní doba

 

Našly by se nějaké rezervy v lepším využití pracovní doby?
Pokud se hovoří o nedostatku pracovních sil, většinou se na to díváme úhlem pohledů zaměstnavatelů. Ale dopadá to i na pracovníky. 70 % Čechů vnímá v rámci svého zaměstnání, že se pracovní trh v České republice potýká s nedostatkem pracovních sil.


​Z průzkumu společnosti Up vyplývá, že se tento nedostatek projevuje zejména nárůstem práce, přesčasů, nutností pracovat o víkendu a napjatou atmosférou na pracovišti. Zaměstnavatelé se s vypjatou situací snaží bojovat především navyšováním mezd, kterým se snaží udržet dosavadní zaměstnance a nalákat nové.


Rekordně nízká nezaměstnanost doléhá na samotné pracovníky velmi často negativně – 27 % z nich má mnohem více práce než dříve, 17 % narostlo množství přesčasů a podobný počet zaměstnanců musí dokonce dělat práci za ostatní. Nedostatek rukou na pracovišti se projevuje napjatější atmosférou, každý šestý pracovník cítí napětí ze strany nadřízených a jeden z osmi i ze strany kolegů. Tyto negativní důsledky vnímají jednoznačně nejvíce zaměstnanci v Praze.


Jen peníze nestačí


Vyvažovat negativní projevy současného stavu se ale zatím podle všeho zaměstnavatelům nedaří. Přestože čtvrtina lidí podle průzkumu dostala v poslední době přidáno, téměř 40 % zaměstnanců stejně zvažuje odchod ze současné práce. Je jasné, že jen samotná vyšší mzda už není pro pracovníky dostatečnou motivací.

CS24


S ostatními benefity se pracuje málo, a to je možná cesta, jak zaměstnance nalákat a udržet.


Průzkum společnosti Up ukázal pozitivní vliv benefitů u vedoucích pracovníků. Ve skupině těch, kteří mají aspoň šest podřízených, došlo k výraznému navýšení současných nefinančních benefitů nebo zavedení nových. Výsledkem je vyšší loajalita: změnit práci zvažuje jen 24 %, tedy výrazně méně než u ostatních pracujících, u nichž se tolik s benefity nepracuje.