Hlavní navigace

Český YouTube: Televizní kanál číslo jedna pro mladé. A nejen pro ně

25. 9. 2014

Sdílet

YouTube má mezi diváky do 35 let již větší zásah, než jakýkoliv jiný český televizní kanál, ukazuje průzkum, který provedla společnost TNS Aisa. Populární je nejen u mladé generace, v celé cílové skupině 15 až 54 let má více než 80% zásah.

Sledováním YouTube tráví lidé týdně podobně času jako u největších českých TV kanálů, přičemž nárůst zhlédnutí je tažený zejména mobilem. Od spuštění české verze v roce 2008 se stal YouTube pro mnohé české inzerenty nepostradatelnou reklamní platformou, která je z pohledu objemu inzertní kapacity dvakrát větší než ostatní české video portály dohromady.

 

Pevně patří mezi největší české TV kanály

YouTube i po šesti letech od spuštění v České republice pořád dynamicky roste. Průzkum ukázal, že u diváků do 35 let má YouTube již větší než kterýkoliv český televizní kanál, čímž se oproti loňskému roku posunul z druhého místa nejsledovanějších kanálů v této cílové skupině na místo první. V popularitě nezaostává ani u celkové věkové skupiny 15 - 54 let, u které má YouTube spolu s TV Nova, ČT1 a Prima měsíční zásah více než 80 % .

“Způsob, jakým lidé konzumují video obsah, prošel výraznou změnou. Nejenom, že videa sledujeme ze všeho, co má obrazovku, ale sám uživatel se rozhoduje, jaký obsah a kdy bude sledovat,” říká Vanda Wolfová, ředitelka pro spolupráci s agenturami v českém Googlu a doplňuje: “Proto je tak důležité udržet krok se svými zákazníky jak v komunikaci, tak v budování značky. Právě YouTube, který se svým zásahem vyrovná největším televizním kanálům v Česku, umožňuje velmi efektivně přizpůsobit relevantní sdělení konkrétním uživatelům a zároveň je aktivně vtáhnout do děje.”

 

Více než tři hodiny týdně

Sledováním YouTube stráví lidé týdně podobně času jako sledováním ČT1 nebo Prima. Oproti loňskému roku vzrostl i počet zhlédnutí YouTube videí na 700 milionů měsíčně, a to téměř o 20 %. Nárůst je daný především konzumací obsahu na YouTube přes mobilní zařízení, který roste dynamicky meziročně o 65 % a celkově tvoří více než 10 % zhlédnutých videí českými uživateli.

 

Baví všechny věkové kategorie

Oproti loňskému roku YouTube sleduje 5,6 milionů českých uživatelů, tedy o 10 % více než loni. YouTube si oblíbily všechny věkové kategorie a téměř tři čtvrtiny diváků YouTube navštěvuje platformu minimálně jednou týdně (viz graf Frekvence návštěvnosti YouTube dle věkových skupin). Pokud jde o obsah samotný, čeští uživatelé YouTube se nejvíce zajímají o zahraniční a domácí hudbu, ale také o talkshow či krátká videa různého žánru a produktové recenze.

 

Klíčové reklamní médium pro budování značky

YouTube zdárně využívají i čeští inzerenti. Z pohledu dostupné kapacity inzerce je YouTube v České republice v současnosti větší než ostatní online video portály dohromady; v kapacitě iGRP dokonce více než dvakrát (iGRP = zásah 1 % populace ve věku 15 - 54 let). U cílové skupiny 18 - 34 let je navíc reklamní kampaň na YouTube až dvakrát levnější, než srovnatelný zásah cílové skupiny pomocí televize. Pro budování značky je YouTube klíčovým nástrojem, a to z řady důvodů. Tím hlavním je možnost velmi přesného cílení.

 

Mohou zapomenout na afinitu

“V “tradičním” pojetí mohou marketéři v podstatě zapomenout na afinitu, protože na YouTube kupují zásah již přímo na definovanou cílovou skupinu. A to nejenom podle pohlaví, věku či příjmu. Velice efektivní je cílení na zájmy, kdy si můžete vybrat z více než stovky zájmů jako např. vaření, móda, cestování či auta. Unikátním je cílení na ty, kteří již projevili o značku svůj zájem například zhlédnutím video reklamy, navštívením webové stránky nebo nákupem,” komentuje Petra Brodilová, specialistka na brandové reklamní produkty, Google pro CEE region. Druhým důvodem je možnost interakce se zákazníky a jejich vtáhnutí do děje, například tím, že si divák může zvolit svůj vlastní scénář videa. Třetím důvodem je možnost najít to nejrelevantnější sdělení, a také kreativní ztvárnění pro daný segment diváků díky testování.

 

 

soutez_casestudy

 

 

Byl pro vás článek přínosný?