Hlavní navigace

Cestujeme stále, krize, nekrize…

Sdílet

„Češi vloni utratili za cesty do zahraničí 77,16 mld. Kč, což je sice o něco méně než v historicky rekordním roce 2008, avšak toto číslo je velmi příjemným překvapením“, říká Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Naši turisté, jak vyplývá ze statistik, dávají stále více přednost individuálním cestám před zájezdy zprostředkované cestovními kancelářemi. Zaznamenali jste tuto skutečnost?

Určitě. Z naší pravidelné analýzy výsledků cestovních kanceláří vyplývá, že české cestovní kanceláře celkově vloni zaznamenaly meziroční pokles počtu prodeje zájezdů o 15 % a pokles tržeb o 20 %. Prodalo se totiž nejen méně zájezdů, ale navíc ještě v průměru levnějších než v roce 2008. Zatímco předloni se v České republice prodalo přibližně 2,3 mil. zájezdů za 15 mld. Kč, vloni došlo k poklesu na 1,95 mil. prodaných zájezdů za 12 mld. Kč. U leteckých zájezdů, kterých bylo jen 20 % z celkového počtu, činil vloni propad prodeje dokonce 30 %. Cestovní kanceláře tak musely v dubnu a květnu, po vyhodnocení prodejů na First minute, masově stornovávat neprodané kapacity leteckých zájezdů, aby se vyhnuly hrozícímu velkému převisu nabídky Last momentů nad poptávkou. 

Tomio OkamuraCestovní kanceláře krizi pocítily citelně, ovšem Češi se na dovolených nijak neomezovali. V čem vidíte důvod, jsme tak bohatí? 

Důvodem relativně malého meziročního poklesu útrat českých občanů při cestách do zahraničí je jistě i fakt, že s přibližováním cenové hladiny v České republice k cenám v cizině se zahraniční dovolená pro českého turistu stává cenově srovnatelnou s pobytem v tuzemsku. Česko již tudíž není výrazně levnější alternativou. Svědčí o tom i fakt, že z celkového počtu pěti milionů dovolených byla cca polovina v tuzemsku a polovina v zahraničí. 

Mohl byste srovnat útraty našich občanů v zahraničí za posledních několik let? 

Jedná se o skutečně velký nárůst, vezmete-li si, že v roce 2004 utratili Češi v zahraničí 58,39 miliard korun, o dva roky později to bylo již 62, 17 mld. Kč, v roce 2007 byla poprvé překročena hranice sedmdesáti miliard (73,45 mld. Kč) a v rekordním roce 2008 to bylo již 77,51 mld. Kč. 

Zvyšující se životní úroveň souvisí nejen s útratou, ale i nároky turistů na ubytování a služby…. 

Zatímco se čeští turisté ještě v 90. letech většinou spokojili pouze s faktem, že mohou odjet  na dovolenou k moři a příliš si na nic nestěžovali, v současnosti zaznamenáváme výraznou změnu v chování českých turistů. Například mnohem lépe znají svá práva a vyžadují je, mají mnohem více různých požadavků a jsou náročnější, ovšem také bohatší a více zcestovalí. Z výsledků našeho průzkumu mezi našimi cestovními kancelářemi a agenturami vyplývá, že trendem českých dovolených je v posledních letech posun od levnějších ubytovacích zařízení (dvou až tříhvězdičkovým) k lepším (tří až čtyřhvězdičkovým), nárůst zájmu o pobyty „all inklusive“, zvyšující se podíl leteckých zájezdů na úkor autobusových a vlastní dopravy autem, snižující se podíl pobytů v apartmánech bez stravy. Lidé dále již chtějí ubytovací zařízení s možností stravování (často minimálně polopenzi). Zvyšuje se zájem o koupi zájezdu First minute, tedy „na první chvíli“. Odhadujeme, že letos se touto formou prodá rekordně 35 až 40 % všech zájezdů. Lidé už nechtějí jen ležet na pláži, ale zajímají se o možnosti výletů, půjčení automobilu, dobrou restauraci, půjčení kol, šnorchlování, výuku potápění, atd. Stoupá i počet klientů, kteří žádají nabídku přímo na míru. Nárůst opět zaznamenal i prodej zájezdů přes internet, takto se vloni prodal již každý čtvrtý zájezd v České republice. Stále však v tomto ohledu zaostáváme za státy západní Evropy, kde se přes internet prodává 35 % všech zájezdů a v USA dokonce 40 %. 

Do kterých zemí čeští turisté jezdí nejčastěji? 

Pokud bych měl jmenovat první desítku, pak je to Chorvatsko, Slovensko, Itálie, Řecko, Rakousko, Egypt, Spojené království, Španělsko a Francie. 

Co se týče Chorvatska, mnoho českých turistů si stěžuje na nepříjemné chování personálu v některých hotelech a lokalitách. Vy jste tento fakt nepocítili? 

Předloni skutečně došlo k poklesu českých turistů do Chorvatska a to ze dvou důvodů. První je zavedení notářsky ověřených formulářů pro děti a zákaz dovozu jídla, druhým faktem je, že v Chorvatsku už každý byl, což způsobilo postupný posun zájmu k dalším o něco vzdálenějším středomořským destinacím.

Již zaznělo, že turisté častěji dávají přednost individuálním cestám před zájezdy s kancelářemi. Souvisí to jistě i s krachy některých cestovek...

Z celkového počtu přibližně 1096 cestovních kanceláří, které byly vloni na trhu, zkrachovalo pět (Tomi tour, Balkan travel, Cool travel, Retur, Relax Max Tours), což procentuálně plně odpovídá situaci ve vyspělých zemích EU, a z tohoto pohledu se loňský rok jeví jako standardní. Co však bylo vloni velmi nestandardní je počet postižených klientů a zde se loňská krize projevila naplno. Loňský krach Tomi tour byl největším krachem cestovní kanceláře v české historii, kdy bylo postiženo přibližně 16 tisíc klientů a toto množství náhle bezprizorních klientů dokonce loňské léto způsobilo chvilkový nedostatek zájezdů Last minute. K loňským postiženým klientům musíme přičíst také několik desítek tisíc českých turistů, kteří měli zakoupené letenky u zkrachovalé letecké společnosti SkyEurope. Tento obrovský krach byl také mimo jiné jedním z hlavních důvodů, proč orgány EU znovu zahájily intenzivní přípravy návrhu o povinném pojištění leteckých společností proti úpadku v rámci celé EU, stejně jako je tomu u cestovních kanceláří.

Jak vidíte situaci před letošní sezónou dovolených? Jste optimista?

Na letošní rok nasmlouvaly české cestovní kanceláře přibližně stejné množství zájezdů, jako se prodalo v loňském roce, to znamená dva miliony zájezdů. Letos tak již neočekáváme výrazný pokles prodejů zájezdů, ale stagnaci. Předpokládáme tedy, že krize bude ještě doznívat, jelikož do předloňského roku (před krizí) zaznamenávaly cestovní kanceláře každoročně meziroční nárůst prodejů zájezdů přibližně o 5 %. Katalogové ceny zájezdů jsou pro letošní rok přibližně stejné jako vloni. Případné slevy se tak projeví především v rámci Last minute. Velkou změnou pro letošní rok je však nová zákonná povinnost, kdy musí cestovní kanceláře nově uvádět konečnou cenu zájezdu.

ICTS24