Hlavní navigace

HR: Nová působnost pro CFO

28. 2. 2019

Sdílet

České podniky jsou připraveny expandovat, trápí je však nedostatek zaměstnanců a rostoucí mzdové náklady. Současný vývoj prověří firmy, jak a zda zúročily dlouhou dobu příznivého podnikatelského počasí. Prubířským kamenem jsou stoupající mzdové požadavky, které jsou způsobeny nízkou nezaměstnaností i růstem platů ve veřejné sféře.

Finanční ředitelé, kteří velmi často rozhodují o způsobech a výši odměňování zaměstnanců, nebývají součástí HR týmů. Nepodílejí se tak na řízení dosavadních a vyhledávání nových pracovníků. Přitom naprostá většina CFO vnímá získání a udržení technologicky informovaných vůdčích osobností jako naprosto nezbytné pro přežití a úspěch firem. Není to české specifikum, vyplývá to z globálního průzkumu mezi finančními řediteli více než 400 středních a velkých organizací, který uskutečnila společnost Stanton Chase.

 

Průzkum potvrdil, že CFO světových firem si jsou vědomi nutnosti urychlené digitální transformace. V době technologických změn si finanční ředitelé uvědomují, že pro úspěch a přežití podniků bude zcela nezbytné získat a udržet si vedoucí pracovníky s odpovídajícími praktickými znalostmi, které budou ve firmách zavádět a využívat. Spolupráce CFO a oddělení lidských zdrojů bude nejen užitečná, ale často i potřebná. „Zatímco finanční ředitelé již přijímají nové role v oblasti compliance, IT, bezpečnosti nebo procurementu, spolupráce s HR stále vázne,“ komentoval to Marek Huml, managing partner společnosti Stanton Chase.

 

Nenápadný, ale silný je sektor podnikových služeb (business services), který se s přibližně devadesáti tisíci zaměstnanců dostal na třetí příčku. Pro nás jako pro Českou republiku je přínosné, že z největší části jde o kvalifikované pozice, a to nás vzdaluje od nelichotivého označení jako „montovny Evropy“. Je zajímavé, že podnikové služby porostou i v Praze, kde je tradičně poptávka po zaměstnancích veliká. Celkem se v hlavním městě počítá pro poslední čtvrtletí tohoto roku s nárůstem o deset procent, tedy pěti tisíci nových míst, a nepanuje ani velká obava, že by se toto číslo nepodařilo naplnit. Půjde zejména o kvalifikované pracovní pozice z oblastí financí, informačních technologií, logistiky a personálních služeb.

soutez_casestudy

 

Zaměstnání v sektoru podnikových služeb je atraktivní pro uchazeče ze zahraničí, primárním jazykem je angličtina a zpravidla není nutná znalost češtiny. V současné době pracuje u nás v podnikových službách třetina cizinců a jejich podíl bude růst. V Německu a Anglii oslovuje uchazeče prostřednictvím projektu Czech Your Talent, ve Francii s pomocí programu Czech Emploi. Investory se do Prahy daří lákat i přes vyšší náklady oproti zbytku ČR, a to zejména díky výborné infrastruktuře, dostupnosti moderních kanceláří, množství vysokých škol a vysoké kvalitě života, jak vyplývá z průzkumu asociace zaměstnavatelů v podnikových službách, ABSL.

Byl pro vás článek přínosný?