Hlavní navigace

Jan Mládek: Do konce roku očekávám čtyři bezchybně funkční zahraniční kanceláře MPO v Číně

28. 4. 2014

Sdílet

 Autor: © Atelier Sommerland - Fotolia.com
„Export je jedním z hlavních pilířů naší ekonomiky a podpora vývozu musí být prioritním zájmem státu na všech úrovních, přičemž nejsledovanějším cílem je zajištění stávajících a tvorba nových pracovních míst v ČR,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Připomněl současně, že efektivní export úzce souvisí s ekonomickou rovnováhou naší země, se stabilitou měny, s kvalitním mezinárodním ratingem a důvěryhodností.

Jak ministr Mládek dále podotkl, „Česká republika jako malá otevřená ekonomika je na úspěšném vývozu kvalitních produktů a služeb s co nejvyšší mírou přidané hodnoty životně závislá. Jestliže 81 % exportu směřuje do partnerských zemí Evropské unie, další potenciál růstu vidíme zejména v prostoru mimo EU. V souladu s exportní strategií proto zahajujeme exportní ofenzívu v oblasti 12 prioritních zemí a 26 zájmových zemí, které byly vybrány na základě požadavků podnikatelských reprezentací. Pro etapu do roku 2020 sem patří například Brazílie, Čína, Indie, Irák, Kazachstán, Mexiko, Srbsko, Turecko, USA či Vietnam,“ uvedl ministr Jan Mládek a dodal, že povede misi více než dvou desítek podnikatelů na návštěvu Vietnamu, která se uskuteční ve dnech 10. až 15. května. 

Důležitou roli v podpoře českých exportérů bude hrát zejména síť zahraničních kanceláří MPO a CzechTrade. "Nespokojím se s dosažením kvantity v podobě cílového počtu 70 zahraničních kanceláří MPO, které byly plánovány v minulých obdobích. Podstatně důležitější než celkový počet zahraničních zastoupení jsou jejich konkrétní výsledky, jejich personální obsazení nejlepšími lidmi s obchodním duchem, ale zejména zvýšená pozornost vůči trhům s velkým obchodním a investičním potenciálem," uvedl ministr Mládek. 

 

Jejich činnost musíme přizpůsobit vládním prioritám

„Naše exportní strategie je založena na třech pilířích – zpravodajství pro export, na rozvoji exportu a podpoře obchodních příležitostí. Zahájil jsem proces optimalizace marketingových služeb státu, aby české firmy dobře věděly, jakou podporu mohou od státu ve svém exportním úsilí očekávat. Proto kladu velký důraz na spolupráci s podnikatelským sektorem. Zásadní je restart samostatných, agilních a vzájemně se doplňujících aktivit našich agentur CzechTrade a CzechInvest. Jejich činnost musíme přizpůsobit vládním prioritám a především potřebám tuzemských exportérů na jedné a zahraničních investorů na straně druhé. Musí pružně a rychle reagovat na neustále se měnící podmínky na globálním trhu a stát jim prostřednictvím MPO poskytne maximální podporu,“ vyzdvihl Jan Mládek.

„V oblasti ekonomické diplomacie musí co nejdříve nastoupit synergický efekt spolupráce a sdílení infrastruktury vytvářením klientských center podpory exportu založených na spolupráci ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva zahraničních věcí a agentury CzechTrade. Naše agentura poskytuje široké poradenské, vzdělávací a asistenční služby především pro malé a střední firmy a ministerstvo zahraničních věcí bude koordinátorem vnějších ekonomických vztahů a podpoří efektivně ekonomickou diplomacii prostřednictvím zastupitelských úřadů ČR po celém světě,“ prezentoval nejbližší budoucnost ministr Jan Mládek a informoval, že tato koordinační schůzka ministrů zahraničních věcí a průmyslu a obchodu se uskuteční v příštím týdnu za účasti premiéra Bohuslava Sobotky na úřadu vlády.  

 

Aby firmy vnímaly CzechTrade jako proklientskou...

"Po dlouhé době vnímáme podporu ministerstva průmyslu a obchodu a celé vlády, a proto se můžeme opět soustředit  na lákání  investic, díky kterým v České republice ročně vznikají tisíce nových pracovních míst. Chceme, aby se CzechInvest znovu dostal mezi top světové investiční agentury," uvedl pověřený generální ředitel agentury CzechInvest Ondřej Votruba. Současně informoval o dosavadních výsledcích a plánovaných aktivitách pro získání nových zahraničních investic do ČR. "Přáli bychom si, aby firmy vnímaly CzechTrade jako proklientskou a komunikaci otevřenou agenturu, jako stabilního partnera, který jim může nabídnout své zkušenosti a teritoriální a oborovou znalost," doplnil pověřený generální ředitel CzechTrade Milan Ráž a bilancoval úspěšné výsledky agentury. 

 

ČEB a EGAP mají být k službám

Do struktury institucí podporujících export patří i Česká exportní banka (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP), které poskytují státem podporované financování a pojištění exportu. Letos půjde na podporu činnosti ČEB asi 1 mld. Kč a počítá se se státní zárukou na závazky banky ve výši 130 mld. korun. Rozpočet počítá i s navýšením pojistných fondů EGAP ve výši 1,25 mld. korun.

Příkladem může být například perspektivní Čína, kde dosud působily kanceláře MPO pouze v Šanghaji a v Chengu. Před několika týdny začala fungovat kancelář v Pekingu a do konce roku by měla být otevřena rovněž kancelář v Kantonu. "Podnikatelé si to žádají. Doufám tedy, že naše kapacity beze zbytku využijí. Do konce roku očekávám čtyři bezchybně funkční zahraniční kanceláře v Číně," řekl Mládek v kontextu své červnové plánované cesty do Číny s tím, že je také třeba důsledně zintenzivnit aktivity státu na poli oficiálních cest ústavních činitelů i ve zmiňované podpoře zahraničního obchodu. "Jsem obeznámen s velmi dobře započatou propagací zejména českého leteckého průmyslu. Domnívám se ovšem, že potenciál je zde podstatně větší," doplnil ministr.

 

Byl pro vás článek přínosný?