Hlavní navigace

Marketingové strategie musí reflektovat reálné zkušenosti

22. 2. 2017

Sdílet

Spotřebitelé a zákazníci mohou být zmateni. Není divu. Všechny ty promyšlené a příliš plánovité strategie, jak a co jim prodat, mohou být únavné a často i neosobní. Marketingové strategie musí reflektovat reálné zkušenosti, třeba ty ze sociálních sítí.

Stačí si uvědomit, že stejně jako spotřebitel, tak i marketingový specialista jsou přece v první řadě lidé, a to lidé s reálnými očekáváními i zkušenostmi, které je třeba zohlednit. Proč se tedy vše komplikuje složitou reklamní terminologií, která cílí na masy, a ne na jednotlivce? A co je ještě podstatnější, proč výrobky, které jsou propagovány, tak málo odrážejí skutečnou zkušenost zákazníka?

 

Sociální sítě jako nová síla marketingu: Pracovníci marketingu se přitom stále pokoušejí o to, aby reklamy působily osobně a přistupovaly ke každému zákazníkovi individuálně, ovšem to, že nabídka oslovuje konkrétní osobu, ještě neznamená, že je i osobní. A to i přesto, že často předcházel sběr kvant informací a na základě nich byla vytvořena nabídku doslova na míru. Na druhé straně jsou tu sociální sítě a jejich okamžitá "pravda". Od názorů na produkty až po rychlý přehled kanceláří pro byznys, je zde vše, hned a bez marketingových omáček. Lidé se vyjadřují na základě vlastních zkušeností, porovnávají, hodnotí, hodně se ptají. Lidé se zde ptají lidí, a to lidí reálných a s reálnými zkušenostmi. A to je obrovská síla, kterou pochopili i lidé znalí marketingu. Proto vliv sociálních médií rozhodně nepodceňují a efektivně s nimi spolupracují.

 

Základní principy, které fungují obecně, tedy i v obchodě:

  • Obchod nemá emoce, ale lidé ano.
  • Lidé chtějí být součástí něčeho většího, než jsou oni sami, ale nechtějí být anonymním prvkem.
  • Lidé chtějí cítit.
  • Lidé chtějí, aby se s nimi počítalo a aby je nikdo nevynechal.
  • Lidé chtějí tomu, co se děje, i porozumět. Tak jim to stačí už jen vysvětlit. Jasně, srozumitelně a bez zbytečných komplikací.

Princip vztahu člověka k člověku platí i v obchodě. Proto bez ohledu na kdejaké marketingové strategie a prodejní techniky stále nejvíce zafunguje, pokud se člověk přiblíží k člověku. Všichni jsme totiž v první řadě lidé, zákazník i prodávající či reklamní stratég. Ta nejúčinnější komunikace je tedy obvykle ta nejjednodušší. Výzvou marketérů dnešní doby je proto pochopit a vysvětlit složitost co nejjednodušším způsobem. A především mluvit stejným, co nejosobnějším jazykem jako ti, které chtějí oslovit.

CS24

 

Autor pracuje jako konzultant pro poradnu kancelare.cz.

Byl pro vás článek přínosný?