Hlavní navigace

Největší příležitosti pro majitele e-shopů jsou za hranicemi

Sdílet

 Autor: PayU
Česká republika patří v e-commerce k nejrychleji rostoucím trhům, ovšem je už poměrně nasycená. A přestože útraty Čechů na internetu každým rokem dál rostou, vyplatí se provozovatelům e-shopů hledat nové příležitosti i v zahraničí, říká Barbora Tyllová, country manager PayU pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Kde vidíte pro české provozovatele e-shopů nejvíce příležitostí?
V centrální Evropě a na Balkáně. V tomto regionu vidíme velký potenciál pro růst, přitom jsou nám v mnohém podobné a výhoda také je, že jsou blízko. E-commerce trh v České republice také roste, počet e-shopů se v roce 2017 zvýšil z 36.200 v roce 2016 na 40.500. V Rumunsku nebo Maďarsku je ale příležitostí ještě více a růst rychlejší. Naopak v západní Evropě počet online obchodů naráží na limity. Loni například ve Velké Británii vzrostl jen o 1 %, zatímco v Německu počet obchodů dokonce klesl.


Čím je tento rozdíl způsobený?
Mimo jiné je to dáno i tím, že země ve střední a východní Evropě, ale také třeba v Asii, jsou v jiné fázi vývoje než západní ekonomiky. Mají stále hodně lidí, kteří na internetu zatím vůbec nenakupují, ale brzy na něj přejdou. Jen v Evropě jsou to stále desítky milionů zákazníků. A právě tito lidé mohou být pro obchodníky velmi zajímaví, protože zatím nemají na internetu vybudovanou loajalitu k žádnému e-shopu. Když o ně obchodníci budou od začátku dobře pečovat a budou pro ně připravovat zajímavé nabídky, mohou si z nich vybudovat věrné zákazníky.


Jak jsou na tom zákazníci ve střední a východní Evropě s kupní silou?
Jejich nákupní koše mají velmi dobré parametry. Maďaři, Rumuni a Slováci utrácejí za jeden nákup v průměru přes 54 eur, Poláci přes 32 eur. Jen pro srovnání, průměrná online transakce v České republice je 50 eur.


Jak se na základě vašich dat vyvíjejí online nákupy v České republice?
Český online trh už řadu let kontinuálně roste a velmi pravděpodobně bude růst i nadále, protože má stále vysoké tempo a ekonomice se daří. Obrat celého PayU v posledním meziročním srovnání vzrostl o 29 procent. I u nás je ale znát silný vliv mezinárodních plateb. Ty jsou aktuálně nejsilnějším trendem, který přispívá k celkovému růstu. Samotné přeshraniční platby na našem trhu meziročně vyskočily o 76 procent. Je to dáno tím, že roste objem u stávajících obchodníků, kteří mezinárodní platby začaly využívat, a zároveň přibývají úplně noví obchodníci. Celkový počet firem, které přes nás mezinárodní platby využívají, se meziročně zvýšil o 24 procent.
 
V jakých zemích Češi nejčastěji nakupují online, kam míří nejvíc jejich mezinárodních plateb?

Barbora Tyllová, PayU

Podle našich statistik založených na reálných online platbách za letošní rok máme největší objem transakcí se Slovenskem, Polskem, Maďarskem a Rumunskem. Stále častější jsou ale i požadavky na platby do zemí mimo Evropu, například do Brazílie, Chile nebo Jihoafrické republiky. Našim klientům již umíme nabídnout on-line platby ve všech měnách, které na světě existují a očekáváme, že poptávka českých klientů po platbách v zemích mimo Evropu se bude i nadále zvyšovat. Česká republika patří v rámci celého PayU k zemím s nejrychleji rostoucím podílem mezinárodních plateb. Globálně přitom PayU působí v 17 vysoce rozvíjejících se ekonomikách Asie, střední a východní Evropy, Latinské Ameriky, na Středním východě a v Africe. Snažíme se naše klienty v expanzi do zahraničí co nejvíce podpořit novými službami a produkty. Jedním z nich je například náš PayU Hub, díky kterému je pro eshopy expanze do zahraničí velmi jednoduchá.
 
Jaké další hlavní trendy v online platbách pozorujete?
Je to hlavně pokračující zjednodušování a velký důraz na bezpečnost plateb. K obojímu nově přispělo i rozšíření spolupráce s Googlem. Díky tomu mají online obchodníci spolupracující s PayU v Evropě k dispozici nový způsob platby na svých webových stránkách i v mobilních aplikacích. Platby pomocí služby Google Pay lze provádět na všech zařízeních, smartphonech i počítačích, bez ohledu na operační systém, prohlížeč nebo banku.


V čem konkrétně tato metoda zjednodušuje platby a zvyšuje bezpečnost?

soutez_casestudy

Google Pay je rychlý a snadná metoda platby na webových stránkách, v aplikacích i v obchodech. Díky ní mohou zákazníci zaplatit za své nákupy jediným kliknutím, aniž by museli při každé transakci přepisovat údaje o kartě. Ty mají totiž uložené a při každém nákupu se jim automaticky načtou. Google Pay přitom velmi bezpečně chrání data z karet zákazníků několika úrovněmi zabezpečení pomocí jedné z nejmodernějších infrastruktur pro ochranu dat na světě. Díky ideální kombinaci rychlého, snadného a bezpečného nákupu je právě toto skvělý případ služby, která pomáhá rozšiřovat online platby mezi stále větší počet zákazníků.

 

Barbora Tyllová
Country managerka PayU pro Českou Slovensko a Maďarsko

Barbora Tyllová, PayUBarbora Tyllová pracuje v PayU, jednom ze tří největších zprostředkovatelů online plateb na tuzemském trhu, od začátku roku 2013. Společnost PayU je globálním poskytovatelem on-line plateb s místní působností na 17 rostoucích trzích na 5 kontinentech. Od jara 2016 zastává Barbora Tyllová pozici country managerky PayU pro Českou a Slovensko. V roce 2017 do její kompetence přibylo i Maďarsko. Dříve pracovala na manažerských postech zaměřených na obchod a marketing v Microsoftu a T-Mobilu.

Byl pro vás článek přínosný?