Hlavní navigace

Podnikové služby v ČR rostly o 19 %, největší boom zažívají centra poskytující IT služby

22. 11. 2017

Sdílet

 Autor: public domain, pixabay.com
Obor podnikových služeb pokračuje v České republice v rychlém růstu. Počet center vzrostl meziročně o 10%, počet zaměstnanců segmentu o 19%. Celkem 220 společností, které z ČR poskytující podnikové služby do celého světa, zaměstnává již 89.000 lidí a na HDP České republiky se podílí 5 procenty.

Letošní průzkum ukázal dva významné trendy. Tím prvním je zvyšování odbornosti center, tím druhým sílící IT specializace,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje a zastupuje firmy z oboru podnikových služeb. „Již 47% českých center podnikových služeb poskytuje IT služby a 89% zvyšuje kvalitu a odbornost poskytovaných procesů. V ČR již dávno nejde kvantitu a jednoduchou transakční práci, investoři sem naopak situují stále kvalifikovanější práci a procesy,“ dodal. I tento fenomén úzce souvisí s technologiemi. Centra čile zavádějí robotickou automatizaci procesů, aby se lidé mohli soustředit na výzkum a vývoj, komunikaci se zákazníky či designování nových služeb.

 

Technologie hlavním hnacím motorem expanze

Technologie robotické automatizace či strojového učení a umělé inteligence představují jeden z hlavních hnacích motorů expanze celého segmentu, alespoň částečně je využívá již 75% českých center podnikových služeb. V tuto chvíli dokáží tyto technologie poskytovat výkon srovnatelný s výkonem 1500 lidí. „V průměru osm zaměstnanců v každém centru se tedy může díky automatizaci věnovat kvalifikovanější práci,“ vysvětlil Jonathan Appleton s tím, že v příštím období se očekává ještě masivnější osvojení těchto technologií a další růst. „Myslím, že příští rok bychom se mohli dotknout hranice stovky tisíc zaměstnanců, tedy velikosti, kterou jsme měli v plánu dosáhnout v roce 2020. Jsme na velmi dobré cestě to dokázat,“ předpověděl Jonathan Appleton.

 

Jazykové znalosti zajistí mimo jiné cizinci

V centrech podnikových služeb nepotřebují zaměstnanci jen expertní znalosti, ale i jazykovou výbavu – celkem se v centrech hovoří 31 jazyky, prim hrají ty evropské. Potřebné jazykové kompetence pomáhají centrům nabízet i cizinci, kteří již tvoří celých 35% všech zaměstnanců českého segmentu podnikových služeb. Meziročně jejich počet vzrostl o téměř o 5000. „Česká republika je pro cizince velmi populární, dokonce se dostala na 1. místo žebříčku Expat Insider hodnotící země z pohledu atraktivity pracovního trhu pro cizince a expaty. Proto není problém k nám nalákat lidi ze zemí jako je například Německo, Španělsko, Itálie, Holandsko či Skandinávské země a jiné,“ vypočítává Jonathan Appleton s tím, že úprava legislativy v oblasti získávání pracovních povolení pro občany ze zemí mimo EU by českým zaměstnavatelům z tohoto oboru významně prospělo.

CS24

 

Zdroj. ABSL

Byl pro vás článek přínosný?