Hlavní navigace

Rostliny na pracovišti snižují nemocnost a stres

28. 6. 2017

Sdílet

Zejména v USA nebo v Německu se firmy hodně zaměřují i na čichové smysly. Tento trend pozvolna přichází také do České republiky.

„O vůně se firmy už začínají zajímat. Více se ale v současné době dbá na výzdobu interiéru kanceláří, zejména pak na květiny a zelené stěny,“ uvedl Filip Veselý z konzultační a realitní společnosti Office Hunters.

 

Vůně na bázi olejů se v kancelářských budovách většinou instalují do klimatizací nebo do vzduchotechnického vybavení. V největší intenzitě fungují u vstupu nebo na recepci. V současné době se pracuje také s variantou ve formě patentovaného gelu. Vše se dá regulovat, řešení je automatizované. Cílem je, aby provoněné prostory působily svěže, prostředí nebylo unavené a mdlé. „I proto se v Německu v kancelářích používají citrusové vůně. V České republice je největší zájem o typ s názvem FreshAir. Ten má antiseptické účinky, pohlcuje ze vzduchu nežádoucí pachy a navíc interiér příjemně provoní,“ doplnila Lenka Veselá ze společnosti SimplyScent.

 

Právě schopnost účinně odfiltrovat ze vzduchu látky jako benzen, čpavek či formaldehyd mají také některé druhy rostlin. Díky těmto vlastnostem pomáhají neutralizovat účinky syndromu nemocných budov. Pokojové rostliny absorbují oxid uhličitý a další plynné škodliviny, které se uvolňují z materiálů používaných v interiérech, a zároveň produkují čistý kyslík. „Přítomnost rostlin na pracovišti znamená snížení nemocnosti a stresu zaměstnanců. Významně se tímto tématem zabývala také NASA ve spolupráci se sdružením zahradních architektů (ALCA),“ řekl Martin Lachman, ředitel a jednatel společnosti Jungle Interiors.

 

Firmy mají obvykle zájem o nekvetoucí rostliny, aby se vyhnuly potenciálnímu problému s alergiky. Nejčastěji je využívají pro zkrášlení relaxačních zón. „Velice oblíbená je také speciální instalace živých rostlin na stěnu nebo mechové obrazy. Vše je na individuálních preferencích,“ dodal Lachman. Individualizovat se dá rovněž vůně do interiérů. V USA nebo v Asii nenajdete větší hotel či obchod, který by tento způsob oslovení zákazníka nevyužil. „Boom v provoňování Evropu teprve čeká. Vytvořit privátní špičkovou vůni trvá klidně rok a stojí od tři čtvrtě milionu korun. Ale provonění interiéru o výměře 50 m² vůní ze standardní nabídky vychází na 25 korun na den,“ dodala Lenka Veselá ze společnosti SimplyScent.

Byl pro vás článek přínosný?