Hlavní navigace

Růst cenové hladiny se dotýká už 88 % Čechů

24. 10. 2022

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Nejvíce lidé šetří na návštěvách restaurací, na nákupu zbytných věcí, jako je mobilní telefon, nové oblečení nebo kosmetika, dále pak na zábavě.

Podle aktuálního průzkumu Anytime se současný růst cenové hladiny a zejména energií, pohonných hmot a dalších klíčových komodit již znatelně dotýká 88 % Čechů, 56 % se již musí kvůli tomu omezovat. Nejvíce lidé šetří na návštěvách restaurací – celkem zhruba 56 %. Dalších 37 % pak muselo v posledních třech měsících snížit výdaje na dopravu, 40 % respondentů pak omezilo cesty svým automobilem.

„Naše společnost se nyní nachází v těžké situaci a lidé, na které dopadá růst inflace a životních nákladů se snaží šetřit kde mohou. Zajímavým zjištěním je, že téměř 40 %, kvůli růstu cen pohonných hmot i dalších nákladů, bylo v posledním čtvrtletí nuceno šetřit na výdajích na provoz svého automobilu,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime. Předmětem podnikání Anytime carsharing jsou služby na poli sdílených vozů. Společnost opět roste a rozšiřuje svůj vozový park. V minulých dnech přidala 70 vozů Toyota C-HR a lidé ve službě Anytime mají nyní k dispozici již 700 vozů. S ohledem na budoucí vývoj se společnost pustila i do testování Toyoty Mirai s vodíkovým pohonem.

Dotýká se vás osobně zdražování?

Současný růst cenové hladiny se dle zmiňovaného průzkumu již znatelně dotýká 88 % Čechů. 32 % se situace dotýká, ale ještě se omezovat nemusí, 56 % se již musí omezovat. Celých 10 % pak očekává, že se ve své spotřebě bude muset omezovat již brzy. Nejvíce lidé šetří na návštěvách restaurací 56 %, na nákupu zbytných věcí, jako je mobilní telefon, nové oblečení nebo kosmetika, dále pak na zábavě, na dovolených a v neposlední řadě na jídle. 28 % respondentů již šetří i na svých koníčcích.

Zajímavou zprávou je, že 37 % muselo kvůli růstu cen pohonných hmot a celkové inflaci v posledních třech měsících snížit výdaje na dopravu vlastním autem. „Většina uživatelů našich sdílených aut své vlastní auto nemá, protože se jim nevyplatí. Máme spočítáno, že při ročním nájezdu do 10 tisíc kilometrů se vlastní auto finančně nevyplatí a využívání sdíleného vozu je levnější,“ upozorňuje Milan Beutl. Průzkum pro Anytime zpracovala agentura Stem Mark.