Hlavní navigace

Jak být viděn na Internetu i v roce 2018 (2)

11. 7. 2018

Sdílet

 Autor: © sellingpix - Fotolia.com
Technologie i způsob, jakým je uživatelé využívají, se mění. Reagovat na to musejí jak vyhledávače, tak i SEO specialisté, kteří se o viditelnost informací ve vyhledávačích starají.

Úkoly pro letošní rok

Neumřelo ani technické SEO, jehož obsahem je správné technické řešení stránek. Výzvou pro něj mohou být i nové moderní technologie, které se pro výrobu webových stránek stále více využívají, jako jsou javascriptové frameworky (AngularJS, React). Právě jejich použití může prověřit know-how tvůrce webu, který musí zajistit správné zpracování obsahu robotem vyhledávače.

Dosažení prvního místa ve vyhledávání již dávno nepředstavuje absolutní vítězství, kromě placené reklamy totiž organické výsledky bojují o pozornost s dalšími prvky, které Google umísťuje mezi výsledky (featured snippets, knowledge graph). Proniknout na tuto tzv. nultou pozici je další cesta, jak zvýšit viditelnost svého webu.

Podpora mobilních uživatelů už přestala být výzvou a je samozřejmou nutností; vyhledávání z mobilních zařízení překročilo v počtu vyhledávání z desktopů již loni. Vítězným technickým řešením se stala technologie respozivního webu, a to pro svou jednoduchost. Bohužel takto konstruovaný web má i své nedostatky; ukazuje se totiž, že mobilním uživatelům je vhodné předkládat nejen jiné vizuální uspořádání stránky, ale také jiný (zpravidla kratší) obsah. Responzivní weby mohou dále zápasit i s rychlostí zobrazení.

Na počátku internetu v devadesátých letech se běžně doporučovalo dosáhnout zobrazení stránky v limitu 10 až 20 sekund, přičemž jedna stránka představovala desítky kilobajtů dat. Za dvacet let stouply nároky prakticky o tři řády: stránky mají se všemi součástmi běžně více než megabajt a doporučená doba odezvy je aktuálně kolem dvou tří sekund. Google, který má rychlost načtení stránky jako jedno ze svých podstatných kritérií pro klasifikaci webového obsahu, doporučuje a podporuje rychlejší alternativy, jako jsou technologie AMP (Accelerated Mobile Pages) nebo Progressive Web Apps. S mobilitou uživatelů souvisí také problematika lokálního vyhledávání. O lokálním vyhledávání se v Česku zatím mluví oproti světu relativně málo, ale situace se může rychle změnit.

Mění se i forma, jakou uživatelé pokládají své dotazy. Od technicistního zadávání klíčový slov vidíme posun k použití běžného jazyka, tedy zadání gramaticky kompletní otázky. To se děje i v souvislosti s nárůstem hlasového vyhledávání, kde je zadání plnohodnotné otázky v přirozeném jazyce standardem. Připravit se musíme také na síťová zařízení bez textového displeje. Robotičtí hlasoví asistenti vybavení umělou inteligencí budou přijímat dotazy a poskytovati odpovědi, a to mimo jiné i na základě obsahu webových stránek, které zpracovali. Takový asistent zpravidla nebude předčítat celý nalezený obsah, a tak bude i na zodpovědnosti SEO odborníka, aby algoritmy robota byly schopny identifikovat relevantní části webového obsahu, který tento robot zahrne do odpovědi.

Objem produkovaných textových informací roste; navíc se předpokládá, že během několika let bude většina tohoto obsahu automaticky generována roboty. Může pak dojít k paradoxní situaci, kdy tyto texty budou určeny zase převážně strojům. Budou je totiž zpracovávat zase jiné roboty, jež lidským uživatelům budou předávat jen vybrané části zpracovaného textu pomocí hlasového výstupu.

 

Byl pro vás článek přínosný?