Hlavní navigace

Celosvětový objem digitálních plateb poprvé dosáhl 10% růstu

18. 11. 2016

Sdílet

 Autor: © mostafa fawzy - Fotolia.com
Tento údaje vyplývá to ze zprávy World Payments Report 2016. Poptávka po digitálních řešeních a vzestup FinTech ukazují na nutnost větší digitalizace transakčních bankovních produktů a podpůrných služeb.

Celosvětový objem digitálních plateb i nadále roste a předpokládaný meziroční růst dosáhl vůbec poprvé 10 procent, počet transakcí se tak podle odhadů vyšplhal v roce 2015 na rekordních 426,3 miliard, což posouvá na novou úroveň dosavadní maximální růst 8,9 procent z roku 2014 (387,3 miliard transakcí). Vyplývá to z výroční zprávy World Payments Report 2016 (WPR), kterou vydaly společnosti Capgemini a BNP Paribas.

Růst digitálních platebních transakcí je silně ovlivněn ekonomickým růstem v klíčových rozvíjejících se zemích, vylepšenými bezpečnostními opatřeními, jako EMV1 a biometrie, a vládními iniciativami určenými na podporu elektronických plateb na rozvíjejících se trzích, protože náklady na hotovost neustále rostou. Nicméně tento růst souvisí i se zvyšující se poptávkou, zejména od firemních zákazníků, po snadných a bezpečných digitálních transakčních službách. Transakční banky tak musí urychlit investice a spolupráci mezi bankami a/nebo FinTech (finančně technologickými) společnostmi, což sníží čas potřebný k uvedení na trh při poskytování takových digitálních transakčních zkušeností, které banky pozitivně odliší od konkurence.

 

Rozvíjející se trhy rostly nejrychlejším tempem, ale vyspělé trhy mají stále většinový podíl
Objem digitálních plateb rostl napříč všemi regiony. Rozvíjející se trhy rostly nejrychlejším tempem (16,7 procent) a vyspělé trhy rostly o 6,0 procent. Přesto vyspělé trhy stále představují 70,9 procent celosvětového objemu digitálních plateb. Čína vůbec poprvé překonala Velkou Británii a Jižní Koreu v objemu digitálních transakcí a dostala se na čtvrtou pozici za USA, eurozónu a Brazílii. Pokračování celosvětového růstu v oblasti digitálních plateb představuje pro banky příležitost poskytovat tyto služby zákazníkům a z efektivnějšího finančního dodavatelského řetězce mohou těžit i organizace. Platební karty jsou i nadále nejrychleji rostoucím digitálním platebním nástrojem od roku 2010, zatímco využití šeků stále klesá. Okamžité platby mají potenciál být tahounem digitálních transakcí jako alternativa k hotovosti a šekům, ale je zapotřebí se intenzivně věnovat vzdělávání zainteresovaných stran, poskytovat více služeb s přidanou hodnotou a modernizovat infrastrukturu u obchodníků a organizací.

 

Banky musí „myslet digitálně“, pokud chtějí udržet a získat podíl na transakčním bankovním trhu
Klíčovým tématem zprávy WPR 2016 jsou výzvy a příležitosti spojené s transakčním bankovnictvím. „Zatímco základní očekávání jsou v posledních letech stejná - kontrola, viditelnost hotovosti, řízení rizik - společnosti stále častěji očekávají od bank digitalizaci podpůrných procesů, jako jsou vedení účtů, analýza dat, sledování dodržování shody s předpisy a odhalování a prevence podvodů,“ říká Jean-Francois Denis, Deputy Global Head of Cash Management, BNP Paribas. „Je to výzva a signál pro banky, aby urychlily přechod k digitalizaci a podporovaly ještě větší spolupráci.“

Faktem je, že příjmy z transakčního bankovnictví jsou pod vnitřním i vnějším tlakem spojeným s nižšími výnosy z poplatků, nižšími úrokovými výnosy, tlakem na poplatky za devizové služby a vzestupem FinTech. FinTech společnosti se snaží využívat moderní technologie pro dosažení co nejlepších zákaznických zkušeností.

„FinTech podobně jako inovační laboratoře v bankovnictví stanovují nové standardy pro rozvoj komfortu a spokojenosti zákazníků,“ říká Anirban Bose, ředitel bankovních a finančních služeb ve společnosti Capgemini. „Klíčem je kombinace partnerství a spolupráce, což pomáhá maximálnímu rozvoji a využití inovačních digitálních služeb ve prospěch zákazníků.“

ICTS24

Řada bank již začala „myslet digitálně“. Podle WPR nyní více než tři čtvrtiny (79 procent) vedoucích pracovníků bank vidí FinTech jako své partnery. Pro banky by mohlo být další příležitostí, jak dále řídit inovace v oblasti transakčního bankovnictví, otevření interních systémů prostřednictvím otevřeného rozhraní pro programování aplikací (API) a posílení požadavků vyplývajících z revidované směrnice o platebních službách (Payment Services Directive II, PSD II)2.

Regulační prostředí i nadále vyvíjí tlak na banky

Řada stávajících a nových regulačních iniciativ některým bankám komplikuje snahu o shodu s regulačním prostředím. Zpráva zmiňuje také dvě zásadní témata, která souvisí s dodržováním regulačních platebních předpisů: Větší využívání technologií a snaha o zjednodušení některými regulačními orgány, aby organizace mohly urychlit inovace v „bezpečném“ prostředí, jako například U.K. Financial Conduct Authority’s Project Innovate, který představil koncept regulačního sandboxu a jedinečného inovačního hubu v Nizozemsku.