Hlavní navigace

Češi jsou evropskými lídry v bezkontaktním placení

16. 2. 2015

Sdílet

 Autor: © nobeastsofierce - Fotolia.com
Jednou z velkých příležitostí je raketový rozvoj bezkontaktního placení, v němž je Česká republika evropským lídrem. Češi jsou první v počtu plateb bezkontaktní kartou – 3,3 transakcí za měsíc; mají rovněž největší útratu bezkontaktní kartou – zhruba 1 700 korun měsíčně. Hotovost má ale oproti kartě stále převahu v poměru 70:30.

Bezkontaktním platbám se na domácím trhu daří především díky dobré infrastruktuře – bezkontaktních terminálů funguje v České republice již 57 tisíc, což je meziročně skoro o 120 procent více. Roste rovněž počet bezkontaktních karet Visa – celkem jich je v oběhu již 2,6 milionu, což je meziroční nárůst bezmála o 170 procent.

 

Ještě letos Visa Europe spustí v České republice mobilní bezkontaktní platby pomocí cloudového řešení. V této platební technologii není rozhodující, jakou SIM kartu má zákazník ve svém mobilu, a není tak potřeba podpora mobilních operátorů. Terminál ověřuje platby na vzdáleném serveru, se kterým komunikuje pomocí zabezpečené aplikace v chytrém telefonu nebo hodinkách.

 

Visa Europe spolu se svými partnery postupně zavádí bezkontaktní technologie i do ostatních odvětví – velké uplatnění mají bezkontaktní karty např. v dopravě. „Na konci ledna jsme společně s Arrivou, Českou spořitelnou a Telmaxem spustili skutečně první komerční projekt placení bezkontaktní kartou v meziměstských a příměstských autobusech. Jednáme rovněž se zástupci Prahy, Brna a Ostravy ohledně možností bezkontaktního placení s využitím platebních karet v hromadné dopravě a věříme, že konkrétních výsledků se dočkáme ještě letos,“ informuje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

 

Platby kartou rostou

 

Platit kartou v obchodech a prodejnách se stává pro čím dál větší počet českých zákazníků rutinní záležitostí. Podle finančních výsledků o hospodaření asociace Visa Europe vzrostl počet plateb u obchodníků bezmála o 4 procenta na celkem 209 transakcí za rok. Téměř o 12 procent se také zvýšil počet transakcí na jednu kartu – bylo jich 47 za rok. Vedle toho se celkový počet plateb na kartu zvýšil o sedm procent, evropský průměr je přitom čtyři procenta.

 

Přes 560 miliard korun činily celkové výdaje českých držitelů karet Visa od října 2013 do září 2014. Češi si obzvlášť oblíbili platby kartou u obchodníků. Nárůsty v počtu plateb na kartu u obchodníků hlásí jak segment debetních (+11,2 procenta), tak kreditních (+15,3 procenta) i komerčních karet (+12,2 procenta). „Výsledky asociace Visa Europe potvrzují dlouhodobý světový trend, který výrazně zasahuje i do českého prostředí, a to, že platební karty jsou mezi lidmi čím dál oblíbenější. Počty plateb na jednu kartu se meziročně zvyšují dvouciferným tempem,“ říká Marcel Gajdoš.

 

Hotovost má oproti kartě stále převahu v poměru 70:30, zástupci Visa Europe ale nepochybují o dlouhodobém růstu obliby placení kartou. „Zažíváme období, které je pro oblast plateb velmi zajímavé, a rok 2015 přináší příslib značných příležitostí. Chystáme se dále cílit na oněch 70 % transakcí, které v Evropě stále probíhají hotově. Chceme co nejdříve zpřístupnit nová digitální platební řešení. A co je nejdůležitější, poskytneme čím dál kvalitnější služby prodejcům i spotřebitelům. Díky našemu know-how mají totiž všichni jistotu, že platby budou ještě jednodušší, chytřejší a bezpečnější než kdy dříve,“ dodává generální ředitel asociace Visa Europe Nicolas Huss.

CS24

 

Visa Europe rovněž nadále posiluje spolupráci jak s  velkými, tak i malými obchodníky v rámci celé Evropy. „Partnerství s obchodníky je pro nás zásadní a je na čase, abychom se od debaty o poplatcích posunuli k něčemu konstruktivnějšímu. Připravuje se regulace mezibankovních poplatků a Evropská komise odhaduje, že regulace přinese obchodníkům úspory ve výši přibližně 6 miliard eur. V asociaci Visa Europe investujeme přes 200 milionů eur ročně do nových platebních technologií. Pokud budou obchodníci ochotní investovat byť jen zlomek z toho, co uspoří, posuneme se zásadním krokem dopředu v nabídce naším zákazníkům,“ dodává generální ředitel asociace Visa Europe Nicolas Huss.