Hlavní navigace

Český spotřebitel dnes věří ekonomice nejvíce od dubna 2011

24. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © iNNOCENt - Fotolia.com
Ekonomický sentiment vzal obrat: spotřebitelé se po dlouhé době neobávají růstu cen.

Nálada v ekonomice se v květnu podle Českého statistického úřadu mírně zvýšila, když souhrnný indikátor ekonomického sentimentu vzrostl o 1,7 bodu na -3,6 bodu. Podnikatelé i spotřebitelé věří ekonomice více než v dubnu. Druzí jmenovaní se dokonce bojí nejméně od dubna 2011.

Průmyslníci, stavební firmy a obchodníci nejsou tak pesimističtí jako v předešlém měsíci, nicméně oproti březnu zůstávají jejich salda důvěry horší. To platí i pro poskytovatele služeb, u kterých se ale jako u jediných v květnu důvěra nezměnila (21,7 bodu).

 

Duben... jak podnítit poptávku zkoumat budem

Ekonomická kondice podniků zůstává relativně dobrá, byť pětina z nich potvrdila, že poptávka je pro ně nadále příliš nízká. Alespoň tak vypadal duben a podle aktuálních odpovědí se na celkovém zájmu zákazníků o průmyslové výrobky nic měnit nebude.

Výhled pro poptávku se v dubnu mírně snížil, přesto zůstává v kladných hodnotách. Výroba ale vzrostla (saldo je kladné) a s ní i zaměstnanost (saldo zůstává záporné). Květnový průzkum ukázal, že průmyslníci do budoucna čekají další růst produktivity, protože výroba by měla přidat na obrátkách a počet pracovníků se pravděpodobně zase o něco sníží. Tempo poklesu se ale neprohlubuje a zůstává zhruba na dubnové úrovni, kdy necelých 14 % podniků předpokládalo, že bude snižovat stavy. To není až tak špatné, když vezmeme v úvahu, že například v roce 2009 to bylo plných 45 % průmyslníků.

 

Co je ale z květnových dat nejzajímavější?

Český spotřebitel, který dnes věří ekonomice nejvíce od dubna 2011. Jeho indikátor důvěry se totiž podíval až nad hranici -20 bodů. Mínus sice stále naznačuje, že jsme pesimisté, i tak je to ale celkem povzbudivé číslo. A jaká je květnová struktura? Snížily se obavy o ekonomiku, o vlastní finanční situaci i o ztrátu zaměstnání. Navíc mírně vzrostla ochota pořizovat předměty dlouhodobé spotřeby. Jinými slovy, domácí poptávka by se mohla lehce zvýšit, čemuž ale průmyslníci zatím nevěří (celková poptávka by se zlepšovat neměla, ta zahraniční ano). Uvidíme, kdo bude překvapen.

Aby toho nebylo málo, květen ukázal ještě jeden netradiční fakt. Spotřebitelé se po dlouhé době neobávají růstu cen. Dobrá zpráva pro ČNB. 

soutez_casestudy

 

Autor je makroekonomický analytik GE Money Bank

Byl pro vás článek přínosný?