Hlavní navigace

CFO Club: Vývoj na trhu finančních ředitelů

25. 10. 2013

Sdílet

Čeští finanční ředitelé ve srovnání se svými zahraničními kolegy pohříchu málo publikují, neradi se prezentují, mají v tomto směru stále co zlepšovat.

Další setkání členů Klubu finančních ředitelů se konalo ve středu 23. října v Grand Hotelu Bohemia v Praze. Diskutovat na téma „Vývoj na trhu finančních ředitelů“ přišli Petra Grabmayer, Country Manager Czech Republic, Pedersen & Partners, Mark Hamill, Chief Executive Officer, SpenglerFox, a Martin Klika, Consultant, Egon Zehnder.

Hosty přivítal a večerem provedl Dean Brabec, prezident Klubu finančních ředitelů, Managing Partner CEE, Arthur D. Little. Moderátorské role se tentokrát zhostil se ctí Patrik Choleva, člen Rady Klubu finančních ředitelů, finanční ředitel ve společnosti Skanska. V rámci diskuse, která proběhla v angličtině, byla role CFO hodnocena z několika hledisek: jeho současné postavení a změna role, jeho hodnota (value), očekávání, která jsou na něj kladena. Hovořilo se také o tom, jak se CFO hledají, jak vybrat vhodného kandidáta a naopak jak nejlépe najít nové či zajímavější místo pro CFO.

 

CFO Club říjen 2013  

 

 Zleva na fotografii: Dean Brabec, prezident Klubu finančních ředitelů, Managing Partner CEE, Arthur D. Little, Patrik Choleva, člen Rady Klubu finančních ředitelů, finanční ředitel, Skanska, Petra Grabmayer, Country Manager Czech Republic, Pedersen & Partners, Martin Klika, Konzultant, Egon Zehnder, Mark Hamill, Chief Executive Officer, SpenglerFox.

 

Petra Grabmayer: „Finanční ředitel by měl být sebejistý, ale jeho chování by mělo zůstat přirozené.“ 

Role CFO je různá. Měl by rozumět byznysu, být komunikativní, umět předvídat a být partnerem CEO. Záleží na tom, zda se jedná o lokální, menší firmy, či zda je firma součástí mezinárodní společnosti. Určitě se od CFO očekává, že budou prodlouženou rukou CEO, budou rozumět byznys plánům firmy, budou umět hledat investory a jednat s lidmi vně i uvnitř firmy. Hodnota (compensation) CFO záleží na konkrétní situaci na trhu a na očekávání, které na něj daná firma klade, a také na její ekonomické situaci. Nedá se to obecně srovnávat. Pokud se hledá vhodný CFO, headhunteři využívají všech kanálů, tedy i sociálních sítí (Linkedln). Na druhou stranu není dobré, aby CFO při hledání nového místa rozeslal své CV na co nejvíc míst, naopak je tento způsob kontraproduktivní. Petra Grabmayer doporučuje vybrat si dva tři důvěryhodné kanály. Dále je dobré se prezentovat, například prostřednictvím publikační činnosti, která se může zúročit při vyhledávání Googlem. “Čeští manažeři se neradi prezentují, mají v tomto směru stále co zlepšovat,“ myslí si Petra Grabmayer. Pokud už CFO společnost z jakéhokoliv důvodu opouští, je dobré, aby našel ten nejlepší a diplomatický způsob odchodu. Agentury si vždy ověřují reference. Při pohovoru je dobré být upřímný a umět třeba i přiznat neúspěch. Záludné otázky při pohovoru totiž vedou k tomu, aby headhunter zjistil, jak uchazeč reaguje a jakým způsobem myslí.

 

Martin Klika: „CEO a CFO jsou tým, který vede společnost.“ 

Podle Martina Kliky je CFO partnerem, je druhým nejdůležitějším člověkem ve firmě. Kromě odborných dovedností, které jsou a vždy budou důležité, by CFO měl být i osobnost, která je komunikativní, přístupná a umí spolupracovat. „Finanční ředitel musí být partnerem generálnímu řediteli,“ domnívá se konzultant Martin Klika.

Hodnota každého manažera je v souladu s tím, co daná společnost potřebuje. Podle Martina Kliky je nutné získávat zkušenosti s prací v zahraničí, v tomto směru se čeští CFO manažeři hodně zlepšili, jsou ochotni pracovat jak mimo hlavní město, tak mimo Českou republiku. A to je dobře. Co by ale čeští manažeři měli zlepšit, je sebeprezentace. Jsou stále ještě málo sebevědomí, jsou plaší a působí, že mají málo energie. V tomto směru by se měli více snažit a zlepšovat se.

 

Mark Hamill: „Nespoléhejte se jen na headhuntery, buďte sami aktivní, prezentujte se.“ 

Na trhu CFO se v posledních třech letech objevila řada vynikajících osobností, jsem optimistický, tvrdí Mark Hamill, Chief Executive Office mezinárodní společnosti SpenglerFox. Podle něj jde vývoj cestou evoluce, nikoliv revoluce. Čeští CFO manažeři mají dobrou pověst, jsou spolehliví, pracovití a odborně zdatní. Musejí umět jak záležitosti byznysu, tak pracovat v týmu. Ostatně v týmu by každý měl znát svou úlohu, svou roli a tu zodpovědně plnit. Nová role CFO souvisí i s novou rolí CEO. „Setkal jsem se s mnoha CEO, kteří byli osamoceni, bez CFO. Je důležité, aby CEO měli svého partnera, finančního ředitele,“ uvedl Mark Hamill.

Při hledání nového místa je podle něj dobré, aby i CFO o sobě dávali vědět, sami byli aktivní, prezentovali se, což se jim následně zúročí. Nestačí sedět a spolehnout se na to, že mi práci najde někdo jiný. Pokud má CFO dobrý pracovní background, měl by se prezentovat, měl by být vidět nejen na veřejnosti, ale i v rámci různých profesních či odborných skupin. Zajímavé pracovní nabídky se mu nevyhnou.

Diskutující se shodli na tom, že role CFO se sice mění, ale ne nijak zásadně ani převratně, že jde vývoj cestou evoluce. Kromě odborných znalostí a dovedností se od CFO očekávají jisté osobnostní a charakterové vlastnosti, jako jsou upřímnost, otevřenost, poctivost a schopnost komunikovat se svým týmem. Pak může být partnerem CEO a společně s ním tvořit dobrý tým.

 

V závěru setkání pozval Dean Brabec přítomné na IX. Výroční konferenci Excellence in Finance a společenský večer Klubu, který proběhne 13. listopadu v Grand Hotelu Bohemia.  

CS24

 

 

Byl pro vás článek přínosný?