Hlavní navigace

Otto Daněk z Asociace exportérů k připravovanému plánu exportní strategie Ministerstva průmyslu

24. 11. 2014

Sdílet

 Autor: © Ivan Kruk - Fotolia.com
Na českém trhu existuje několik strategií zahraničního obchodu. Máme strategii Ministerstva průmyslu a obchodu, České exportní banky, Czech Tradu a tak dále. Každá je jiná a všechny se rychle mění. Firmy na tyto změny nedokážou a ani nemohou rychle reagovat a mnohdy se v nich neorientují. Malí a střední podnikatelé přitom centrální plán exportu vůbec nepotřebují, sami nejlépe vědí, co mají vyvážet a kam.

To, co potřebujeme, jsou zaměstnanci ambasád se zkušenostmi v zahraničním obchodu, kteří budou mapovat situaci na trhu. Pro exportéry jsou cenné aktuální informace ze zahraničí, ideálně soustředěné na jednom místě, kde je k nim jednoduchý přístup. Až toto místo bude existovat a bude pravidelně a aktuálně doplňováno relevantními informacemi, budeme schopní se skutečně efektivně rozhodovat o tom, kam, co a jak vyvážet.

Stát by se spíše než plánováním strategií měl zabývat podstatnějšími problémy, na které jsme upozornili na letošním Exportním fóru. V České republice je druhé nejkomplikovanější placení firemních daní v Evropě, odvádíme extrémně vysoké odvody a daně z mezd, musíme se vyrovnávat s nestabilní legislativou, s nevyhovující strukturou školství, s vysokým mýtem ve srovnání s okolními zeměmi a stále se zhoršujícími komunikacemi. Řešení těchto komplikací by pro nás bylo mnohem přínosnější než určení seznamu položek a teritorií k vývozu.

 

soutez_casestudy

Autor je místopředseda Asociace exportérů

 

Byl pro vás článek přínosný?