Hlavní navigace

Růst segmentu podnikových služeb ohrožuje 5 faktorů

1. 2. 2017

Sdílet

 Autor: ABSL
I když podnikové služby v České republice dynamicky rostou, do budoucna se tento sektor bude muset vyrovnat s několika problémy, které by mohly jeho rozvoj ohrozit anebo dokonce zastavit.
ali 1. 2. 2017

Uvedené skutečnosti vyplývají výročního průzkumu trhu podnikových služeb, který zrealizovala asociace ABSL. Mezi jmenované klíčové faktory patří:

 

1. Silná konkurence mezi centry
Mezi stávajícími centry podnikových služeb roste konkurence. Nejde o konkurenci obchodní, ale v oblasti lidských zdrojů. Z průzkumu vyplývá, že se pohybuje již na 7,6 bodu z desetibodové stupnice. Řešením je získání většího počtu pracovníků, i to je však ztíženo celou řadou brzd, například zdlouhavým imigračním procesem při náboru zaměstnanců mimo EU anebo nedostatečnou podporou pružných pracovních úvazků. „Snažíme se o této problematice hovořit se vládou, ale zatím jsme nebyli vyslyšeni,“ říká Ota Kulhánek, prezident ABSL, a dodává: „Myslíme si, že skutečnost, že Česká republika přichází o obchodní příležitosti v hodnotě 10-15 milionů dolarů ročně by mělo konstruktivní diskuzi nastartovat. My jsme na ni připraveni a máme celou řadu námětů na spolupráci.“

 

2. Snižující se kvalita absolventů vysokých škol
I když se o nedostatečné kvalitě absolventů vysokých škol hovoří již několik let, stále nedochází ke zlepšení. Studenti mají nízké znalosti technologií a jazyků a nejsou připraveni na profesní praxi. Chybí jim základní analytické schopnosti, měkké dovednosti a často i pracovní návyky. Firmy musí proto částečně školský systém suplovat a masivně investovat do vzdělávání zaměstnanců. Na jejich zaškolení musí například vynaložit 3-6 měsíců času, následné školení zaměstnanců za účelem podpory jejich profesního růstu se dle průzkumu ABSL pohybuje v rozsahu 35-45 hodin ročně. Téměř 70 % center podnikových služeb navíc investuje do školení manažerů v oblasti koučování a 74 % do jazykových kurzů.

 

3. Flexibilita práce
Možnost alespoň částečné práce z domova patří v centrech podnikových služeb k běžně nabízeným výhodám a je využívána téměř 80 % zaměstnanců. Nová legislativa, která upravuje podmínky práce z domova a má platit od dubna letošního roku, může přinést zaměstnavatelům celou řadu nepříjemností a nadměrné administrativy. I když stále není jasné, jak bude nové nařízení uvedeno v život, již nyní je jasné, že zaměstnavatelé nebudou ochotni převzít dodatečné náklady a zodpovědnost za bezpečnost práce svých zaměstnanců, když pracují z domova. A to může vést k rozhodnutí limitovat možnosti práce z domova. „Namísto směrem k podpoře flexibility práce jde česká legislativa směrem opačným. A to není pro rozvoj našeho segmentu dobrou zprávou,“ říká Ota Kulhánek.

 

4. Zdlouhavý proces imigrace
Protože jsou u kandidátů často vyžadovány i neobvyklé jazykové kombinace, které se často v ČR ani nedají studovat, je nutné zaměřit pozornost na cizince. Ti již v našem segmentu tvoří třetinu všech zaměstnanců a tendence je rostoucí. Nábor lidí z EU probíhá hladce, problémy ovšem nastávají u lidí ze zemí mimo EU. Proces je pro dynamiku našeho segmentu příliš zdlouhavý a komplikovaný. Projekty typu “Zvláštní postupy pro vysoce kvalifikované zaměstnance z Ukrajiny“ jsou sice dobrým krokem, ale nestačí.

 

5. Vysoké odvody za zaměstnance
Dle nedávné studie našeho strategického partnera, společnosti Deloitte, má Česká republika nejvyšší odvody za zaměstnance v celé střední Evropě a je v této oblasti na nejvyšších příčkách i v rámci celé EU. Předbíhá ji jen Francie, Švédsko, Itálie, Belgie a Rakousko. I když do ČR již dávno nepřichází investoři kvůli levné práci, ale kvůli stabilitě a kvalitě, kterou u nás dostávají, může do budoucna vysoká hladina odvodů firmy z oblasti podnikových služeb odradit.

 

„My, stejně jako naši členové, jsme připraveni na diskuzi i spolupráci s univerzitami a vládními organizacemi. Věříme, že hlas oboru čítajícího 75 000 lidí a reprezentujícího 3 % HDP by měl začít být slyšet. Jde nám přece o rozvoj segmentu, který přináší skutečnou přidanou hodnotu a nabízí lidem kvalifikovanou práci a zajímavou kariéru,“ řekl na závěr Ota Kulhánek.

 

Zdroj: ABSL