Hlavní navigace

Schwarzenberg a Zeman "okradli" na internetu šéfy až o třetinu pracovního výkonu zaměstnanců

30. 1. 2013

Sdílet

Prezidentské volby a on-line výprodeje přispěly k tomu, že během letošního ledna zaměstnanci strávili u firemních počítačů o polovinu více mimopracovního času než před rokem.

Křivka využití času na pracovních počítačích za leden 2013 a prosinec 2012 se bude výrazně odlišovat od předchozích let. V lednu 2013 strávili zaměstnanci na internetu mimopracovními činnostmi o 46 % více času než ve stejném období před rokem. Příčinou jsou zejména prezidentské volby, které přitáhly uživatele k aktivitám na sociálních sítích a ke sledování zpravodajství.

 

Česko hledalo prezidentskou superstar (o pracovní době)

„Zatímco v lednu 2012 věnoval zaměstnanec mimopracovním činnostem na internetu v průměru 20,5 % svého celkového aktivního času na počítači, letošní míra dosáhne téměř 30 %. To podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinové pracovní doby,“ uvedl Martin Hnízdil, AuditPro manažer technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software AuditPro pro sledování firemní výpočetní techniky. „Stejné dlouhé doby věnované na firemních počítačích soukromým internetovým aktivitám jako loni za celý leden zaměstnanci letos dosáhli již 20. ledna,“ dodává Martin Hnízdil. Lednové návštěvy na sociálních sítích a zpravodajských webech kulminovaly v souladu s vrcholícími koly volby nového prezidenta v týdnu od 7. ledna a dosáhly vrcholu v týdnu od pondělí 21. ledna před 2. kolem volby, kdy zaměstnanci v pracovní době u svého počítače aktivně podporovali svoje kandidáty, či alespoň pasivně sledovali prezidentskou kampaň. Tím je tedy volby „přišpendlily“ k monitorům v průměru až na celkových 34 % aktivního času stráveného na počítači mimopracovní činností, což v závislosti na druhu profese činí více než 100 minut, tedy více než pětinu pracovní doby.

Míru zneužívání pracovního času stanovuje společnost truconneXion na základě dlouhodobého zpracování výstupů AuditPro ve dvou stech společnostech působících v ČR.

 

Ježíšek nosí dárky stále častěji po síti 

Příčinou však nejsou jenom prezidentské volby, které nebývale zaktivizovaly uživatele internetu k projevům na sociálních sítích, ale také lednové výprodeje zboží. Češi stále více podléhají pohodlnějším nákupům od počítače, což dokazuje nejenom leden 2013, ale i rekordní výsledek za prosinec 2012. Ve srovnání s volbami, které mohou zaměstnavatelé považovat z hlediska ohrožení pracovní morálky za nízké riziko a příležitostný exces, čas trávený on-line nakupováním neustále roste. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška v roce 2013 očekává další růst e-commerce v ČR. „Z pohledu obratu půjde o cca 10% růst. Ten bude způsoben především častějšími nákupy českých spotřebitelů na internetu,“ říká Jan Vetyška. Projeví se to podle něj již v lednu, kdy pokračují v nákupech tzv. tradiční nakupující a hodně nákupů také ovlivňují povánoční a sezónní slevy.

 

Morálku nehledejte on-line....

Prosincové tržby jsou toho důkazem, jen o Vánocích se podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na webu utratilo 17 miliard korun a do on-line nákupů se zapojily tři čtvrtiny Čechů. Lidé se tak sice vyhnuli frontám v obchodech, ale často nakupovali na úkor své pracovní doby. Prosinec je dlouhodobě měsícem s nejnižší úrovní pracovní morálky a pozornost zaměstnanců se na internetu upíná k mimopracovním činnostem. „Podle našich analýz během prosince 2012 mimopracovní činnosti ukrojily 34 % z celkového aktivního času stráveného na internetu, což je o 5 % více než před rokem,“ říká Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion. Rovněž aktivita prodejců v tomto období roste závratným způsobem a lákadlo výhodných výprodejových nabídek v e-mailových schránkách zaměstnanců je stále propracovanější a očekávanější. 

Co do spektra mimopracovních činností se v prosinci na vrcholu dlouhodobě drží on-line nakupování a pořizování dárků včetně přípravy nejrůznějších fotokalendářů a přání k novému roku. Část pracovní doby spolkne příprava programu svátečních dnů, plánování dovolených apod. Dlouhodobě, tedy nejenom v adventním období, v soukromé komunikaci zaměstnanců roste podíl sociálních sítí na úkor využívání soukromých e-mailů.

soutez_casestudy

 

 

Byl pro vás článek přínosný?