Hlavní navigace

Do roku 2015 obsadí Čína čtyřicet procent světového trhu luxusního zboží

1. 11. 2012

Sdílet

 Autor: © chungking - Fotolia.com
Mladí kupují mobilní zařízení, starší generace luxusní zboží a nová auta, nakupování přes internet je stále populárnější: v roce 2011 nakupovalo online přes 150 milionů Číňanů.

Po třiceti letech rychlého růstu je Čína druhou největší ekonomikou na světě. Globální korporace se stále více zaměřují na čínské spotřebitele. Klíčovou skupinou spotřebitelů jsou lidé narození v osmdesátých a devadesátých letech. Čínské metropole i méně známá rostoucí města mají velký potenciál. Zde by výrobci spotřebního zboží měli budovat profily svých značek pomocí cíleného marketingu a prodejních strategií, aby profitovali z lokálního růstu. Čínský trh slibuje zajímavé příležitosti především výrobcům luxusních produktů. Do roku 2015 se bude Čína podílet na světovém trhu luxusního zboží čtyřiceti procenty. Toto jsou klíčová zjištění studií "Čínský spotřební report 2012" a "Studie čínského trhu luxusním zbožím" společnosti Roland Berger Strategy Consultants. 

„Díky rychlému růstu čínského trhu a rozvoji některých měst v nejbližších letech výrazně vzroste potenciál čínských spotřebitelů,“ předpovídá Constantin Kinský, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants. „Výrobci spotřebního zboží by se měli této příležitosti chopit a vytvořit si odpovídající strategie růstu.“

 

Ať se mládí vydovádí 

Nejaktivnějšími spotřebiteli jsou mladí lidé narození v osmdesátých a devadesátých letech 20. století, kteří vyrostli v období prosperity. Především mladí spotřebitelé ve věku mezi 17 a 24 lety dosud nejsou zaměřeni výhradně na značky, ale zajímají se mnohem víc o design produktů a jsou rychleji ovlivnitelní prodejními kanály. 

Zákazníci ve věku od 35 do 59 jsou naprosto odlišní. „Tato generace, která zažila problémy s rodinou, prací i financemi, má zcela jiné priority,“ vysvětluje Constantin Kinský. „Mnohem víc se zaměřují na kvalitu a výkon a zřídka nakupují impulzivně.“ Liší se i sortiment, který nakupují. Zatímco mladší generace preferuje mobilní zařízení (50 %), spotřebitelé do 44 let dávají přednost nákupu automobilů (70 %). Také starší generace nakupuje nová auta (61 %) nebo luxusní zboží (45 %).

 

Trend k  online nákupům 

Stále více spotřebitelů, především mladých, nakupuje online. Do konce roku 2011 takto nakoupilo přes 150 milionů Číňanů, tj. 35 % celkového počtu uživatelů internetu v Číně, a toto číslo se stále zvyšuje. „Mladí, technicky zdatní spotřebitelé, na internetu nakupují rádi,“ říká Kinský. Čtvrtina spotřebitelů do 24 let nakupuje pravidelně online. 

Pokud srovnáváme města, je internetové nakupování obzvlášť důležité pro obyvatele rostoucích měst. Pro srovnání: 20 % obyvatel menších měst nakupuje online, zatímco ve velkoměstech, jako je Peking či Šanghaj, je to pouze 10 %. „Obyvatelé velkých měst mají na dosah mnoho nákupních příležitostí: od sítě velkých nákupních center, přes řetězce supermarketů, až po outlety a diskonty. Internetové obchody pro ně tedy nejsou tak důležité jako pro obyvatele menších měst bez rozvinuté infrastruktury,“ říká Kinský. „Výrobci spotřebního zboží, kteří chtějí využít potenciál čínského trhu, tedy musejí zvolit správnou strategii pro jednotlivé spotřebitele, aby pro danou cílovou skupinu nastavili správný komunikační a prodejní kanál.“

 

Značka je v Číně klíčovým symbolem statusu 

Luxusní značky v Číně již několik let rapidně rostou. Experti Roland Berger předpovídají, že do roku 2015 vzroste podíl Číny na trhu luxusního zboží na 40 %. To je skvělá příležitost pro mezinárodní výrobce těchto produktů. „Movití čínští zákazníci chtějí především jedno: vlastnit exkluzivní produkty a užívat si jich,“ vysvětluje Kinský. „Identifikace prémiových značek je tedy stále důležitější součástí rozhodování o nákupu produktů. Značka je v Číně klíčovým symbolem statusu.“ 

Výrobci luxusního zboží, kteří chtějí v Číně uspět, musejí mít především správnou marketingovou a prodejní strategii. Klíčovou roli hrají informační kanály: více jak polovina dotazovaných se spoléhá na osobní doporučení, 45 % hledá radu v obchodě a 43 % důvěřuje zprávám v klíčových časopisech. Důležitou součástí úspěšného budování značky v Číně je tvář – ambasador, tzn. VIP nebo celebrita, která působí jako důvěryhodná reference. Tato doporučení potvrzují informace o čínských nákupech v zahraničí: v roce 2010 polovina dotazovaných nakupovala luxusní zboží v zahraničí. Ale 70 % z nich si již koupilo produkt téže značky v Číně. Silná pozice značky na čínském trhu je tedy predispozicí pro růst mezinárodního trhu luxusního zboží. 

CS24

Studie „Čínský spotřební report 2012“ byla provedena na celkovém vzorku 10 tisíc respondentů ve dvaceti městech.

 

Byl pro vás článek přínosný?