Hlavní navigace

Nejhodnotnější značky světa: Které to jsou?

2. 7. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Žebříček globálně nejhodnotnějších značek sestavuje agentura Kantar. Ty letos zaznamenaly rekordní růst, jejich kumulovaná hodnota dosáhla 7,1 bilionů USD, to představuje 42% nárůst. Ten čtyřikrát překračuje průměrný meziroční nárůst v posledních 15 letech tohoto hodnocení.

Analytici Kantaru se domnívají, že rekordní růst značek byl podpořen především důvěrou, kterou vyvolává dostupnost vakcín, vládní balíčky na podporu ekonomik a zlepšující se výhledy na HDP. Americké značky představují 56 z celkových Top 100 značek žebříčku, s vedoucími značkami Amazon a Apple, z nichž každá v současnosti dosahuje hodnoty přes půl bilionu USD. 

Žebříčku Kantar BrandZ vévodí technologické značky a 7 z 10 vedoucích značek tohoto žebříčku pochází právě z technologického sektoru. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám.

Skokanem roku je Tesla (nikoli ovšem bývalý československý výrobce elektroniky), ta dosáhla meziročního růstu 275 % a dosáhla hodnoty 42,6 miliard USD a je jedničkou mezi producenty automobilů. Mezi pěticí firem, které dokázaly během posledního roku zdvojnásobit svou hodnotu, patří kromě Tesly další 4 firmy, všechny čínské: Pinduoduo (retail), Meituan (lifestyle), Moutai (alkoholické nápoje) a TikTok (sociální síť).

Cloud22

Posledních 10 let znova rozdalo ekonomické karty. Na špici sice jsou stále americké značky, které v souhrnu tvoří 74 % celkové hodnoty Top100 značek BrandZ. Výrazně ale posílila Čína, která má nyní 14% podíl na žebříčku Top100 firem (oproti 11 % v roce 2011), a to především na úkor podniků evropských, které mají nyní jen 8% podíl (oproti 20 % v roce 2011).

Top10 firem z žebříčku Kantar BrandZ 2021

  1. Amazon​
  2. Apple
  3. Google
  4. Microsoft
  5. Tencent
  6. Facebook​
  7. Alibaba​
  8. Visa​
  9. McDonald's​
  10. MasterCard​

Zdroj: Kantar, infografika ke stažení