Vliv celosvětové pandemie na digitální nákupní zvyklosti bude přetrvávat i nadále. Ačkoli nárůst online prodeje nedosáhne loňského historického 50% skoku, celkový obrat v nadcházejícím předvánočním období podle očekávání zaznamená rekordní hodnoty.
Společnost Salesforce predikuje:
· 7% meziroční nárůst celosvětového digitálního obchodu v období listopad-prosinec (zpomalení oproti 50% meziročnímu růstu v roce 2020).
· Celkové výnosy z celosvětového digitálního prodeje dosáhnou rekordní výše 1,2 bilionu dolarů.
· Růst digitálního obchodu bude způsoben 20% vzestupem spotřebních cen při očekávaném poklesu množství předvánočních objednávek (–2 %).
Omezené výrobní kapacity, přepravní náklady a nedostatek pracovních sil způsobují v průmyslu tlaky, které zřejmě povedou k růstu maloobchodních cen. Zároveň se očekává zhoršení dostupnosti zboží, která bude v předvánočním období větší komplikací než váznoucí přeprava.
Růst nákladů a cen však pravděpodobně spotřebitele neodradí od svátečních nákupů, které se po dvou letech víceméně vracejí k dřívějšímu normálu.
Další zajímavá data z výsledků Q3 Shopping Indexu (pro období červenec–září)
· Celosvětové výnosy z digitálního prodeje ve 3. čtvrtletí vzrostly meziročně o 11 %, tedy podstatně více než ve 2. čtvrtletí (3 %). Ve východní Evropě dosáhl růst 40 %.
· Celkový globální provoz meziročně poklesl o 2 %, zatímco ve 2. čtvrtletí zaznamenal 8% růst.
· Množství objednávek celosvětově pokleslo o 2 % oproti stejnému období předchozího roku.
· Navzdory celosvětovému poklesu v mnoha oblastech provozu a množství objednávek některé země zaznamenaly růst. Ve východní Evropě došlo k 33% nárůstu objednávek a 11% nárůstu objemu provozu.
· Celosvětová průměrná útrata v tomto čtvrtletí dosáhla 103,43 dolaru oproti 94,56 dolaru ve stejném období předchozího roku.
· Celkový podíl provozu ze sociálních médií (procento návštěv přicházejících ze sociálních médií) meziročně nepatrně vzrostl z 8 % na 9 %. K největšímu nárůstu provozu ze sociálních médií došlo u tabletů, a to o 4 % oproti 3. čtvrtletí 2020. Provoz na mobilních telefonech a počítačích se nezměnil a zůstal na hodnotách 11 %, respektive 2 %.
Metodologie Nákupního indexu
Tento index poukazuje na reálnou situaci zejména v oblasti e-commerce a současně na nákupní chování spotřebitelů v posledních letech. Výzkum byl proveden na bezmála 2000 e-shopech v 51 zemích světa a zúčastnilo se ho 1,2 miliardy nakupujících. Analýzu zaštítila aplikace Commerce Cloud.
Pro zařazení do analyzovaného vzorku musely e-shopy vykazovat transakce po celé vybrané období – mezi prvním čtvrtletím roku 2019 a 2021. Zároveň e-shopy musely splnit stanovenou minimální měsíční hodnotu návštěvnosti.