Hlavní navigace

Tržby: Automobilový efekt slábne

Sdílet

Komentář k datům Českého statistického úřadu, zveřejněným 3. června.

Snižující se tempo maloobchodních tržeb v České republice z prvních tří měsíců letošního roku v dubnu nepokračovalo – obchodníci stržili o 2,7 % reálně více než ve stejném měsíci loni (zohledníme-li rozdílný počet dní, pak o 4,6 %). Lidé utráceli ve větší míře za potraviny než za ostatní zboží. Výjimkou byly opět prodeje vozidel – ty včetně tržeb za opravy rostly v dubnu meziročně zase nejrychleji (+4,8 %) – podle hlavní klasifikace tržeb statistiky Českého statistického úřadu (ČSÚ). Avšak jejich dominující role ovlivňující tempo celkových maloobchodních tržeb už oslabila.

 

Auta sice táhnou tržby v maloobchodě, ale nepotvrzují domácí ekonomické oživení 

Drahomíra DubskáMnoho aut nakoupených pro podnikatelskou sféru se zřejmě u nových majitelů dlouho neohřeje. Podle nedávného zjištění Hospodářských novin končí tisíce aut prodaných a zaregistrovaných v České republice za hranicemi (především nové vozy různých značek registrované zde na firmy, kterými však jsou i obchodníci s auty). Důvodem je atraktivní, údajně až stotisícový rozdíl v ceně, o který je pro zahraniční kupce auto běžné značky v ČR levnější. Mimoto jsou některé vozy, na které se v zahraničí musí čekat, v ČR bez problémů na skladě. Tento „exportní faktor“ týkající se vykázané dynamiky u nás prodaných a zaregistrovaných aut tak poněkud zkresluje příčiny výrazného růstu prodeje vozidel, který jsme měli za jeden z dokladů sílícího oživení v podnikatelské sféře. Navíc možná aktuální dubnové statistiky ukázaly, že dealeři koupená auta už neregistrují a prodávají do zahraničí přímo – podle SAP a šetření ČSÚ se totiž ukázal významný nepoměr mezi tempem tržeb za prodej a vývojem prvních registrací: zatímco tržby za prodej motorových vozidel se v dubnu zvýšily meziročně o 6,2 %, počty prvních registrací naopak o 4,6 % poklesly (u ojetých vozů výrazněji a už druhý měsíc v řadě). 

 

Růst tržeb šestý měsíc v řadě 

Na potvrzení sílící poptávky českých domácností si po dubnových datech ještě budeme muset počkat –„automobilový efekt“ totiž statistiku v jistém smyslu zkresluje a krize si vybrala své. Tržby v maloobchodě zůstávaly meziročně nižší od října 2008 až prakticky do dubna 2010 a k jednolitým růstům v řadě došlo až od loňského října. Dubnový meziroční přírůstek tržeb (+2,7 %) je sice nižší než průměrný růst v této šestiměsíční řadě (+3,9 %), není však již tak markantně jako v předchozích měsících ovlivňován prodeji aut. A ostatní nákupy?

 

Tržby v ubytování stouply o desetinu 

Nekončící růst cen u benzínových pump (+11,9 %) k plným nádržím neláká. Nepřekvapí proto, že tržby za pohonné hmoty meziročně reálně poklesly (-4 %), i když už o něco méně než v březnu (-7,7 %). Hůře šly obchody i autoservisům (-2,6 %), prodejnám s výrobky pro domácnost (-0,6 %), lékárnám (-0,8 %) i restauracím (-0,2 %). Internetové obchody se rozloučily s dvojcifernými předchozími růsty tržeb (+9,5 %). Ovšem začátek turistické sezony posílil v dubnu obchody ubytovacích zařízení (+10,1 %) a od loňského května rostou velmi solidně i tržby prodejen specializovaných na textil a obuv (+5,4 %). Propad tržeb trhovců (-12,1 %) je však celý letošek ještě výraznější než loni – posílí nebo naopak oslabí obchody zelinářských stánků nyní téměř mrtvý trh se zeleninou po bakteriální nákaze, která propukla v polovině května na severu Německa?

I když státní rozpočet zaznamenal v dubnu a v květnu výrazné zlepšení daňového inkasa u DPH i spotřebních daní – což by mělo být signálem oživující spotřeby – data o maloobchodních tržbách zatím přesvědčivou indikaci a potvrzení tohoto vývoje neposkytla.

 

CS24

Více na: http://czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cmal060311.doc

 

Byl pro vás článek přínosný?